Valitse sivu

Kotimaisen kalan kysyntä on nousussa, mutta alaa jarruttavat kausiluonteisuus, merimetsot ja hylkeet sekä korkea kuluttajahinta.

SASTAMALA –Silmät eivät meinaa ehtiä havaita, mitä fileoitsija tekee. Kaksi salamannopeaa viiltoa ja lohifileestä on poistettu keskievä ja rasvavatsa.

”Siinä ei paljon ehdi äidille soitella terveisiä”, Kalaneuvoksentoimitusjohtaja Veijo Hukkanen sanoo.

Vauhdille on syynsä. Kalaneuvoksen kalanjalostuslaitoksilla käsiteltiin viime vuonna 20 miljoonaa kiloa kalaa, pääasiassa suomalaista kasvatettua kirjolohta ja silakkaa. Ensi vuonna Kalaneuvoksen reilu 20 miljoonan euron laajennus on valmis ja kapasiteetti yli kaksinkertaistuu.

Kalaneuvoksessa kuitenkin toivotaan, että suomalainen kalateollisuus kiihdyttäisi kokonaisuudessaan tahtia sekä keksisi kaloille arvokkaampia käyttökohteita.

Mahdollisuuksia alalla nimittäin olisi. Vain 20 prosenttia suomalaisten syömästä kalasta on kotimaista.

”Keskusliikkeet, elintarviketeollisuus ja kaupat haluaisivat kotimaista kalaa. Jos kaupoille kuitenkin on tarjolla pari kolme euroa kilohinnaltaan halvempaa eestiläistä kuhafilettä, mieluummin ne myyvät sitä.”

Kalaneuvoksen teettämän kyselyn mukaan 81 prosenttia suomalaisista ilmoittaa haluavansa syödä lisää kotimaista kalaa, mutta esteeksi muodostuu liian korkea hinta. Ostoskärryyn ui liian usein norjalainen kasvatettu lohi.

Tärkeimpänä keinona kotimaisen kala-alan kasvuun Kalaneuvoksen omistajat näkevät kokoluokan kasvattamisen. Tarvitaan lisää kalastajia, kasvattamoita ja uusia kuluttajille kelpaavia tuotteita.

”Jotta yksiköitä voidaan kasvattaa, tarvitaan tuotteita, joilla toimintaa voidaan pyörittää. Ne tuotteet ovat lohi ja kirjolohi, jotka ovat ympärivuotisia. Ne mahdollistavat myös luonnonkalakaupan kasvattamisen”, varatoimitusjohtaja Toni Hukkanen sanoo.

Lähde; Kauppalehti 7.2.2019