Elintarviketeollisuusliiton puheenjohtaja Jari Latvanen:
Suomalaisten luottamus kotimaiseen ruokaan avaa valoisia näkymiä

Jopa neljä viidestä suomalaisesta pitää tärkeänä syödä kotimaista ruokaa. Yhtä moni uskoo, että suomalaiset elintarvikkeet ovat turvallisempia kuin ulkomaiset. Asia ilmenee Taloustutkimus Oy:n viime kesänä tekemästä Suomi syö 2018 -tutkimuksesta.

– Vahva luottamus kotimaisteen ruokaan antaa elintarvikealalle hyvät lähtökohdat menestyä tulevaisuudessa. Jotta yritykset pystyisivät tarjoamaan ja kehittämään kuluttajien mieltymysten mukaista ruokaa, on välttämätöntä, että kotimaista raaka-ainetta on saatavana. Elinvoimainen alkutuotanto on suomalaiselle elintarviketeollisuudelle elinehto, ETL:n puheenjohtaja, HKScan Oyj:n toimitusjohtaja Jari Latvanen painottaa.

Joka kahdeksas suomalainen eli 340 000 ihmistä saa elantonsa ruokaketjun eri ammateista. Suomessa on 1 700 elintarvikeyritystä, jotka työllistävät suoraan 38 000 henkeä. Alan työpaikkoja sijaitsee kaikissa maakunnissa ja niillä on huomattavan suuri kerrannaisvaikutus kansantalouteen: Yksi työpaikka elintarviketeollisuudessa synnyttää peräti yli kolme muuta työpaikkaa yhteiskuntaan.

Suuren työllistävyyden lisäksi kotimainen ruoka on tiiviisti läsnä suomalaisten arjessa ja juhlassa. Elintarviketeollisuudessa valmistaudutaan juuri nyt joulusesonkiin, joka on yrityksille yksi vuoden tärkeimmistä. EK:n lokakuisen Suhdannebarometrin mukaan alan tuotannossa näkyy loivaa kasvua ja uusia tilauksia on tullut sisään, mutta vuoden 2019 puolella yritysten epävarmuus näyttäisi lisääntyvän. Myös työvoiman määrään arvioidaan loivaa laskua.

Kasvua elintarvikeala hakee viennistä. Suomalaisella ruualla on nostetta ja vetovoimaa, vaikkakin viennin vauhti on tullitilastojen mukaan jäänyt tämän vuoden tammi–heinäkuussa hieman viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Suomesta vietiin elintarvikkeita viime vuonna 1,6 miljardilla eurolla tuonnin ollessa 4,8 miljardia euroa.

– Viennin lisäämiseksi on tehty paljon arvokasta työtä, mutta kansainvälisillä markkinoilla ovet avautuvat usein vasta pitkäjänteisten ponnistelujen jälkeen. Suhdannebarometri ennakoi viennin vauhdittuvan taas loppuvuodesta ja ensi vuoden alkukuukausina.

Latvanen kiinnittää huomiota alan tuotantokapeikkoihin, joissa puute ammattitaitoisista työntekijöistä on alkanut nostaa tänä vuonna päätään.

– Ruoka on juuri nyt todella trendikästä ja ihmisiä kiinnostaa yhä enemmän, mitä he syövät ja mistä ruoka tulee. Elintarvikeyrityksiin tarvitaan tulevaisuudessa laaja kirjo uusia osaajia kaikilta koulutusasteilta eli ammattiopinnoista ja ammattikorkeakoulutetuista aina yliopistokoulutuksen saaneisiin.

Lähde; ETL /  tiedote 1.11.2018