Torstaina julkistettu ilmastopaneeli IPCC:n raportti toi esiin monia parannusehdotuksia ilmastomuutoksen torjumiseksi. Tavalliselle kansalaiselle helppo tapa osallistua ilmastotalkoisiin on lisätä kotimaisen kalan osuutta ruokavaliossa.

IPCC:n maankäyttöä koskeva erikoisraportti julkistettiin torstaina. Ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää raportin mukaan merkittäviä muutoksia maankäytössä, ruokajärjestelmässä ja kulutustottumuksissa. Yksittäisen ihmisen vaikutusmahdollisuudet maataloustukiin ja käytettäviin viljelytekniikoihin ovat vähäisiä. Joka päivä teemme kuitenkin omassa ruokavaliossamme ilmastoon vaikuttavia valintoja. Raportin julkistamistilaisuudessa nostettiin toistuvasti esiin tarve muuttaa ruokavaliotamme. Lihan syöntiä tulisi vähentää ja kasvisten syöntiä lisätä.

Kalatalouden Keskusliitto haluaa nostaa selkeämmin esille kotimaisen kalan, joka on ilmastoystävällinen ja terveellinen vaihtoehto. Kasvatetun kotimaisen kirjolohen hiilijalanjälki (3 kg CO2 ekv/kg) on tutkitusti pienempi kuin porsaan tai naudanlihan. Luonnonkalojen hiilijalanjälki (1,5 kg CO2 ekv/kg) on vielä kasvatettuakin kalaa pienempi, koska sen tuottamiseen ei ole tarvittu rehua. Luonnonkalojen ja itämerirehulla kasvatettujen kalojen syöminen on ympäristöteko myös veden laadun kannalta, koska näiden tuotanto on käytännössä ainoa keino poistaa vedestä sinne muuta kautta tulleita ravinteita. Erityisesti läheltä pyydetyn silakan ja muikun ympäristövaikutukset ovat todella pienet.

Suomalaisten syömästä kalasta valtaosa on tällä hetkellä tuontitavaraa, mutta meillä on kaikki mahdollisuudet lisätä kotimaisten villien ja viljeltyjen kalojen osuutta lautasillamme ja myös lisätä kalan kulutusta kokonaisuutena.

Lähde; Kalatalouden Keskusliitto 9.8.2019