Euroopan talous- ja sosiaalikomitean suomalaisjäsenet järjestävät 17.7.2019 Brysselissä suomalaisen kulttuuri-illan. ETSK:n täysistunnon yhteydessä järjestettävään tilaisuuteen odotetaan noin 350 osallistujaa. Mukana ETSK:n jäseniä ja lukuisa määrä kutsuvieraita. Tilaisuus järjestetään Suomen EU-puheenjohtajuuden kunniaksi.

Illan aikana nähdään kulttuuriesityksiä, joista vastaavat digihaitarin virtuoosi Netta Skog sekä tanssitaiteilija Meri Pajunpää. Pääosassa on kuitenkin suomalainen ruoka. Tarjolla on esimerkiksi Raision Benella-savukalaa, varsinais-suomalaista Annabelle-perunaa, Marskin ruislimppua, Valion juustovalikoima ja Keski-Euroopan markkinoillekin hienosti päässyttä auralaista JYMY-luomujäätelöä. Tarjolla on myös Altian tuotteita. Tarjoilut on järjestetty yhteistyössä suomalaisten maataloustuottajien ja elintarvikeyritysten kanssa. Yhteistyökumppanina on Visit Finland, ja ilta tarjoaakin hyvän mahdollisuuden tuoda maatamme esiin myös luonnonkauniina matkailukohteena.

Euroopan talous- ja sosiaalikomitea (ETSK) on EU:n neuvoa-antava toimielin, joka muodostuu työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen sekä muiden eturyhmien edustajista. Se antaa lausuntoja EU:n lainsäädäntöesityksistä ja muista EU-asioista Euroopan komissiolle, Euroopan parlamentille ja neuvostolle. ETSK toimii yhdyssiteenä unionin toimielinten ja kansalaisten välillä. ETSK:ssa on yhteensä 350 jäsentä. Suomesta komiteassa ovat edustettuina MTK:n lisäksi EK, Keskuskauppakamari, SAK, STTK, Akava, Suomen yrittäjät sekä kotitalous- ja kuluttajaneuvottelukunta.

Lähde: MTK