Alkuviikolla julkistettiin uusi hallitusohjelma, missä myös kala ja kalatoimiala on huomiotu. Yksi ohjelman tavoitteista on ”Kasvua ja työllisyyttä luonnon antimista”, jonka keinoiksi on lueteltu useita eri kalatoimialaa koskevia suunnitelmia tulevalle hallituskaudelle. Pro Kala ry nostaa esille erityisesti nämä kolme:

”Lisätään kotimaisen kalan tarjontaa ja osuutta kulutuksesta kestävästi laatimalla kotimaisen kalan edistämisohjelma”

Suomalaiset syövät Euroopan komission tilastojen mukaan 23,3 kiloa asukasta kohden vuodessa. Se on enemmän kuin esimerkiksi tanskalaiset (22,9 kg) tai saksalaiset (13,4 kg) syövät, mutta vähemmän kuin ruotsalaiset (26,9 kg) puhumattakaan portugalilaisista (55,9 kg). Viime vuosikymmeninä kalan kulutus on lisääntynyt, mutta kotimaisen kalan osuus kulutetusta kalasta on pienentynyt. Luonnonvarakeskuksen tilastojen mukaan tuontikalan osuus on jo 80 prosenttia. Tuontikalasta noin puolet tulee Norjasta. Kuluttajille panostus kotimaisuuteen sopii varmasti: alkuvuonna julkaistun EU-barometrin mukaan 62 prosenttia suomalaisista kertoo arvostavansa juuri kotimaista kalaa. Syy kotimaisen kalan kulutuksen laskuun on saatavuudessa: tarjonnan lisäämiselle on siis selkeä kysyntä.

”Edistetään monipuolisesti kotimaisten kalalajien hyödyntämistä”

Ruokailu muuttuu, ja se näkyy jo kauppojen hyllyillä. Kuka olisi uskonut kaksikymmentä vuotta sitten, että nyhtökauraa, härkäpapupyöryköitä ja vegaanisia valmisruokia löytyy lähes jokaisen marketin valikoimista? Myös kalansyöntitottumuksissa on varaa laajentamiseen ja uusien lajien ja tuotteiden kulutuksen kasvattamiseen. Nyhtösilakkaa kehitetään ja erilaisia särki- ja lahnatuotteita löytyy jo markkinoilta. Aika kalan kulutuksen kasvamiselle on juuri otollinen. Yhä useampi suomalainen haluaa vähentää punaisen lihan käyttöä, ja kala on tutkitusti ensimmäinen vaihtoehto lihan korvaamiseen.

”Edistetään kotimaisen kalan käyttöä julkisissa hankinnoissa”

Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa – jos esimerkiksi päiväkotien ja koulujen ruokailuissa tarjotaan useammin kalaa, ei sen syöminen ole vieras juttu aikuisiälläkään. Kalan käytön edistäminen julkisissa hankinnoissa on myös ympäristöystävällinen teko, sillä kotimainen kala on yksi ekologisimmista proteiininlähteistä. Samalla tuetaan suomalaista työtä ja alkutuotantoa.

Vielä emme tiedä, miten ja millä aikavälillä ohjelman eri toimenpiteet toteutetaan, mutta sen tarjoamat mahdollisuudet ovat kalatoimialalle sekä kalaa lautaselleen haluaville kuluttajille suuret.

Lähde; Pro Kala ry 7.6.2019