Oululaisyritys mukana uutuustuotekilpailun finaalissa

Brysselissä kokoonnuttiin 27. kertaa järjestettäville Seafood Expo Global/Seafood Processing Global -messuille 7.-9. toukokuuta. Suomi oli neljättä kertaa mukana Pro Kala ry:n koordinoimana. Suomen maaosasto toteutettiin Food from Finland -ilmeellä, ja suomalaiset kalatuotteet herättivät kiinnostusta: Hätälä Oy:n tuotteista kaksi oli mukana uutuustuotteiden Seafood Excellence Global Awards -finaalissa.

Suomen maaosastolla oli näytteilleasettajana viisi yritystä ja esillä oli silakkaa, Suomessa kasvatettua, kiertovesiviljeltyä kirjolohta sekä pidemmälle jalostettuja kalatuotteita kuten graavi- ja loimulohta sekä mäti- ja savukalamousseja. Mukana olevat yritykset olivat Hätälä Oy Oulusta, Finnforel Oy Varkaudesta, Disas Caviar Oy Ltd Loviisasta, Länsi-Rannikon Kala Oy Taivassalosta ja Troolari Olympos oy Uudestakaupungista.

Kolme syytä lähteä messuille

– Nämä messut ovat laajin kala-alan ammattilaisten kohtauspaikka. Siellä ostajat ja yritykset tapaavat vuosittain, selittää Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen.

– Brysselin Seafood Expo on vakiinnuttanut paikkansa kalabisneksessä niin, että siellä ostajat voivat tavata käytännössä kaikki tavarantoimittajansa samalla kertaa, sen sijaan että matkustaisivat ympäri maailmaa, hän jatkaa.

Osa mukana olleista suomalaisyrityksistä on toiminut vientimarkkinoilla jo pidempään, osa kartoittaa mahdollisuuksiaan.

– Messuilla oloon on yritykselle kolme syytä. Siellä vahvistetaan jo olemassa olevia asiakassuhteita, luodaan uusia kontakteja sekä nähdään, mitkä ovat alalla vallitsevat trendit, Partanen kertoo.

Suomalaiset tuotteet herättävät maailmalla kiinnostusta. Meillä on erittäin hyvä imago kansainvälisillä markkinoilla.

– Suomi nähdään tuhansien järvien ja puhtaan luonnon maana, Partanen sanoo.

Yhtenä valttikorttina ovat myös tuotteet, joita ei muualta saa.

– Silakkaahan saa ainoastaan Itämereltä, ja se kiinnostaa erityisesti säilykevalmistajia, Partanen kertoo.

Maistattaminen tärkeää

Keittiömestari Kim Palhus oli Seafood -messuilla mukana neljättä kertaa. Hänkin huomasi yleisön kiinnostuksen.

– Suomalaiset tuotteet herättävät mielenkiintoa. Meillä on tarjota monia erilaisia, herkullisia tuotteita. Loimulohesta ollaan Keski-Euroopassa erittäin kiinnostuneita, Palhus sanoo.

Suomen maaosastolla riitti asiakkaita ja maistiaiset keräsivät kiitosta.

– Suomessa on aina syöty kalaa, ja se osaaminen näkyy myös meidän kalatuotteissamme, Palhus toteaa.

Tällä hetkellä erityisen suosittuja vaikuttavat olevan erilaiset ready-to-eat-tuotteet.

– Valmistuotteet ja jalostetut tuotteet kiinnostavat. Näitä on myös messuosastollamme esittelyssä, Palhus kertoo.

Maistattaminen on messuilla tärkeää – ruuassa kun lopulta maku aina ratkaisee.

– Annos voi olla miten kaunis ja tuote kuinka houkutteleva tahansa, mutta jos maku ei ole kohdallaan, on turha elätellä toiveita sen kummemmin viennistä kuin kotimaankaan kaupoistakaan, Palhus vahvistaa.

Tämän vuoden messut olivat suuremmat kuin koskaan. Yrityksiä oli mukana yli 2000 yhteensä 88 eri maasta. Messuvieraat olivat kala-alan ammattilaisia: kala-alan yrittäjiä, HoReCa-alan ostajia, päivittäistavarakaupan valikoimien ammattilaisia ja maahantuojia. Suomen osasto Brysselin Seafood Expo Global -messuilla toteutettiin EMKR-rahoituksella osana kalatalouden markkinoinnin innovaatio-ohjelmaa.

Lähde; Pro Kala ry 14.5.2019