Ruokakauppojen kalatarjonnassa on S-ryhmän mielestä ollut varaa parantaa. Nyt tilanne S-kaupoissa muuttuu.

”Valikoimiin tulee uusia tuotteita eri kalaheimoille, kalan hintaa lasketaan heti ja myymälöissä nostetaan esille sesongin parhaat kalat”, kehuu SOK tiedotteessaan.

Yli puolet suomalaisista (57 prosenttia) kertoo Kantar TNS Oy:nRuoka 2018 -raportin mukaan pyrkivänsä lisäämään kalan osuutta ruokavaliossaan.

”Kalan syöminen kaikissa muodoissaan on fiksu valinta. Kala on maukasta ja terveellistä superfoodia. Olemme tunnistaneet kuluttajista kolmen tyylin kalaväkeä: kalapuikkoryhmän, filee-joukon ja kokonaisen kalan taitajat. Kaikki näistä ryhmistä löytävät valikoimistamme nyt uutta kokattavaa”, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta toteaa.

Sesonkikalat uivat myymälöihin, hintoja lasketaan

Tällä hetkellä suomalaisten lautasille ui pääsääntöisesti lohta ja kirjolohta. Puhtaasti kotimaisista kaloista ykkönen on kirjolohi. Perässä tulevat silakka ja muikku.

”Kotimaisen kalan arvostusta pitää kasvattaa ja samalla lisätä sen osuutta ruokapöydissä. Suomessa on maailman parhaat kalavedet ja pyydettävää löytyy. Kotimaisen kalan syömisellä on parhaimmillaan myönteisiä vaikutuksia myös vesistöjemme ekologiaan”, Oksa toteaa.

Prismoissa ja S-marketeissa lanseerataan nyt myös Sesonkikala-konsepti, joka on suunniteltu yhteistyössä Satokausikalenterin kanssa. Sesonkikalojen tavoitteena on nostaa tuoreimpia ja parhaimpia kalatuotteita esille.

Kaikki S-ryhmän ruokakaupoissa tarjolla olevat kalat ja äyriäiset on nostettu kestävistä kalakannoista, SOK muistuttaa.

Lähde; Kauppalehti 8.5.2019