Vuoden kalakauppa 2020 -kilpailussa etsitään Suomen parasta palvelevaa kalatiskiä.

Kalakauppaa voi ehdottaa kilpailuun 9. helmikuuta saakka.
Palvelevat kalatiskit eivät ole enää itsestäänselvyys. Vuoden kalakauppa -kilpailu haluaakin nostaa palvelutiskien ammattilaisten arvostusta.

Kisaan voi kuka tahansa ilmoittaa oman suosikkinsa. Kauaa ei kannata empiä, sillä aikaa on tämän viikon sunnuntaihin 9. helmikuuta saakka. Voittaja julkistetaan Kalaviikolla 19. maaliskuuta.

Vuoden Kalakauppa -kilpailussa etsitään Suomen parasta kalatiskiä, joka erottuu joukosta palvelullaan, monipuolisella valikoimallaan ja esimerkiksi lähikalan tarjoamisella asiakkailleen.

– Palvelevat kalatiskit ovat avainasemassa kalan valmistuksen ja syömisen edistämisessä. Kisa vahvistaa suomalaista kalakulttuuria ja toivon mukaan madaltaa kynnystä valmistaa kalaa aivan uusin tavoin, toteaa Calle Spring Suomen Kalakauppiasliitosta.

Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi kertoo, että kala on aina kuulunut vahvasti ruokakulttuuriimme.

– Ympäri Suomea erilaiset perinteikkäät kalareseptit savolaisesta muikkukukosta länsirannikon savulahnaan pitävät vahvasti pintansa. Kalatiskit voivat ohjata ja innostaa asiakkaitaan kokeilemaan uusia kalaruokia ja kalalajeja sekä opastaa kalan käsittelyssä, Syväniemi jatkaa.

Kala on helmikuussa muutenkin esillä, sillä kansallista kalakeittopäivää vietetään ensi viikon tiistaina 11. helmikuuta.

Vuoden Kalakauppa 2020 -kilpailuun voi ilmoittaa ehdokkaansa 9. helmikuuta saakka osoitteessa www.vuodenkalakauppa.fi. Kilpailun finalistit valitaan nettiäänestyksellä. Äänestysaika on 1.2.-29.2. Nelihenkinen tuomaristo käy arvioimassa viisi finalistia helmikuun aikana. Tuomaristo koostuu kalaketjun ja ruokamaailman ammattilaisista. Voittajat julkistetaan 19. maaliskuuta Kalaviikolla.

Lähde; Iltalehti 5.2.2020