Maaliskuussa Turussa järjestettävä Kalaviikko 2020 uppoutuu kala-alan kuumiin teemoihin, kuten taloudelliseen kestävyyteen, kalan nettikauppaan ja työhyvinvointiin. Järjestelyistä vastaava Suomen Kalakauppiasliitto julkistaa Kalaviikolla myös Vuoden Kalakauppa -kisan voittajan.

Joka toinen vuosi järjestettävä Kalaviikko on tärkein kala-alalle järjestettävä yhteinen tapahtuma. Vuoden 2020 Kalaviikko – järjestyksessään jo seitsemästoista – pidetään 19. – 20. maaliskuuta Turussa hotelli Radisson Blu Marina Palacessa. Paikalle odotetaan sankkaa joukkoa alan ammattilaisia kalankasvattajista tutkijoihin, kalakauppiaista virkamiehiin.

Tapahtuman järjestelyvastuu on kiertänyt elinkeinokalatalouden järjestöjen kesken. Tällä kertaa Kalaviikosta vastaa Suomen Kalakauppiasliitto, joka edellisen kerran järjesti tapahtuman vuosina 2004 ja 2006.

Vuosien varrella Kalaviikolla on nostettu esiin ajankohtaisia aiheita, ja tapahtuma on peilannut aikaansa. 1980-luvulla esillä oli vahvasti kalan terveellisyys ja keveys ruokana. 1990-luvulla kasvoi huoli taloudellisestä pärjäämisestä sekä EU:n tuomista haasteista, erityisesti kalatalouden rakenteiden muuttumisesta. 2000-luvulla teemat pureutuivat kalaelintarvikkeiden turvallisuuteen ja laatuun sekä yhteiseen näkemykseen alan kehittämisestä. Viimekertaisella vuoden 2018 Kalaviikolla isona teemana oli alan tulevaisuuden näkymät.

Hyvinvointi kuuluu kaikille

Mihin Kalaviikolla 2020 pureudutaan, Kalakauppiasliiton puheenjohtaja Calle Spring?

– Pääteemana on ”kalasta kestävää hyvinvointia”. Se on iso aihe, jota tarkastellaan monesta vinkkelistä. Kaikkien kala-alalla on pärjättävä taloudellisesti. Ei meillä kalakaupassakaan olisi paljoa tarjottavaa ilman kotimaista kalastusta, kalankasvatusta ja jalostusta, kertoo Spring,

Taloudellisen kestävyyden teemassa puidaan muun muassa, miten vesiviljely sopii vesistöön, miten kotimaisen kalan edistämisohjelma on vaikuttanut kalatalouteen ja mitä mahdollisuuksia julkiset hankinnat tarjoavat kotimaisen kalan käytölle.

Kala-alan yritykset eivät menesty ilman motivoituneita osaajia. – Työhyvinvointi ja ihminen yrityksen voimavarana saa oman osuutensa Kalaviikon toisena päivänä. Kala-ala joutuu jatkossa kilpailemaan yhä enemmän hyvästä työvoimasta toisten alojen kanssa. Jos emme pidä huolta työntekijöiden hyvinvoinnista, olemme pulassa, muistuttaa Spring teeman tärkeydestä.

Verkkokauppa on jo täällä

Kalakauppiasliitto haluaa tuoda Kalaviikolla esiin kalakaupan uudet muodot. Ne löytyvät internetistä.

– Somesta on jo tullut kala-alan toimijoille ja yrityksille tärkeä markkinointikanava. Kalaa myydään yhä enemmän verkkokaupassa ihan keskusliikkeistä lähtien. Netin kautta toimivat REKO-lähiruokarenkaat tarjoavat kalastajille ja kasvattajille uudenlaisia myyntiväyliä. Netin vaikutusta ei pidä aliarvioida. Voimme nyt tuoda Kalaviikolla esiin ihan oikeita numeroita, jotka kertovat missä juuri nyt mennään, kertoo Spring.

Kalakauppiaat tietävät, että oppia on aina tarjolla Ruotsista, missä kala- ja äyriäiskauppa on huomattavasti suurempaa kuin Suomessa.

– Kuulemme Ruotsin kalakauppiasliiton edustajan näkemyksiä, miten asiat toimivat Ruotsissa ja miten kalamarkkinat kasvavat. Se tulee varmasti herättämään paljon ajatuksia suomalaisissa kuulijoissa, pohtii Spring.

Kunniaa kalatiskeille!

Kalaviikolla järjestetään ensimmäistä kertaa Vuoden Kalakauppa -kilpailu. Sen avulla halutaan nostaa julkisuuteen hyvään kalatiskiin uskovia osaajia. Kalaviikon sivuilla on helmikuun loppuun astii mahdollisuus käydä äänestämässä omaa suosikkikalakauppaansa. Viidestä eniten yleisöääniä saaneesta kaupasta, oli se sitten marketti, hallikauppa tai joku muu, raati käy incognito katsomassa valikoimaa, lähikalan tarjontaa, myyjien ammattitaitoa ja kalakaupan yleisilmettä.

– Vuoden Kalakauppa julkistetaan Kalaviikon illallisella. Samalla palkitaan myös eniten yleisöääniä saanut kalakauppa. Kilpailun tarkoituksena on innostaa kauppoja lähikalaan ja oman osaamisen kehittämiseen, kertoo Spring.

Lisää Kalaviikosta: kalaviikko.fi
Kalaviikon sivulla voit tutustua ohjelmaan ja ilmoittautua Kalaviikolle.

Vuoden Kalakauppaa voi äänestää osoitteessa: http://www.vuodenkalakauppa.fi

Lähde; Suomen Kalankasvattajaliitto ry
Teksti; Mika Remes