Kuulostaako tutulta? Päätät herkutella, ja kaupan kalatiskiltä mukaasi lähtee kokonainen kala. Fileeraamisen jälkeen keittiön tasolle jäävät perkeet, jotka eivät sellaisinaan pannulle tai uuniin oikein sovi. Jos olet aiemmin kipannut perkeet biojätteeseen, malta tovi! Niistä saa helposti keitettyä herkullista kalalientä.

Kalaliemen keittoon käyvät mitkä tahansa kalat ja niiden perkeet. Ennen kattilaan laittamista perkeet puhdistetaan: poista kidukset ja huuhtele nopeasti perkeet kylmän veden alla. Fileeraustähteitä voi pilkkoa pienemmäksi, jotta ne mahtuvat paremmin kattilaan.

Lisämakua liemeen tuovat kattilaan laitettavat kasvikset kuten sipuli ja purjo tai juurekset kuten palsternakka ja porkkana. Mausteiksi kannattaa valita tilliä, persiljaa, valko- tai maustepippuria ja laakerinlehtiä.

Laita liemiainekset kattillaan ja lisää vettä niin, että ne peittyvät. Keitä lientä miedolla lämmöllä välillä hämmennellen puolisen tuntia. Kuori liemen pinnalle syntyvä vaahto pois.

Keittämisen jälkeen voit antaa liemen hetken jäähtyä ja siivilöidä sitten perkeet ja muut makuaineet pois. Liemi antaa maistuvan pohjan kalakeitoille ja kastikkeille. Voit käyttää lientä heti tai pakastaa myöhempää käyttöä varten.

Lähde; Pro Kala ry