Silakkamarkkinoiden antimista voi kokata monenlaista herkkua

Syksy on silakkamarkkinoiden aikaa! Tällä viikolla markkinahumu valtaa Turun jokirannan, kun Turun silakkamarkkinat järjestetään jo 41. kertaa peräkkäin. Markkinoilla on tätäkin pidempi historia: ensimmäiset maininnat Turussa järjestetyistä kalamarkkinoista löytyvät vuodelta 1636. Paikalle on tulossa tuotteitaan kauppaamaan 30 kalastajaa ja 17 kalanjalostajaa kymmenien muiden myyjien ja alkutuottajien lisäksi.

Itämeren rantojen asukkaat ovat etuoikeutetussa asemassa saadessaan silakkaa pöytään – kyseistä kalaa ei nimittäin muualta löydy! Varsinaisesti omasta, erillisestä lajista ei ole kyse, sillä silakka on sillin alalaji. Biologisesti tarkasteltuna ne ovat sama kala, vaikka eroja löytyykin: silakka on kooltaan pienempi ja siinä on vähemmän rasvaa kuin isoveljessään.

Syksyn pimeneviin päiviin silakka sopii erinomaisesti sisältämiensä ravintoaineiden vuoksi. Suomalaisten olisi tärkeää saada ravinnosta D-vitamiinia entistä enemmän, kun auringonvalon määrä vähenee. Silakalla herkuttelu onkin siis maistuva tapa nauttia päivän vitamiiniannos!

Silakkamarkkinoilla myydään kalaherkkuja monessa muodoissa.Erilaiset savustetut ja mausteliemissä marinoidut kalat ovat monen kojun myyntivaltteja. Markkinaherkkuja voi usein syödä sellaisenaan tai vaikka leivän päällä, mutta pienellä panostuksella kotikeittiössä niistä saa hienoja osia ateriaan.

Lähde; Pro Kala ry