Monthly Archives: joulukuu 2020

Joulu on jo ovella

Jou 21, 2020 |

Suomen Kalakauppiasliitto ry toivottaa jäsenille ja yhteistyökumppaneille Hyvää & Rauhallista Joulua sekä antoisaa vuotta 2021.

Kalaviikko 2020-tapahtuman uusi päivämäärä on 16-17.3.2021

Jou 21, 2020 |

Kalaviikko 2020-tapahtuma siirtyi maaliskuulta 2020 korona-epidemian vuoksi myöhemmin pidettäväksi. Uusi päivämäärä on 16-17.3.2021 ja tilaisuus järjestetään Helsingissä. Tarkempi paikka ilmoitetaan tammikuun kuluessa. Tapahtuma tullaan toteuttamaan hybridi-tapahtumana eli pääosin osallistujat ovat mukana etäyhteyksin. Tämän meilin jakelussa ovat Kalaviikko 2020-tapahtumaan ilmoittautuneet keväältä 2020. Kalaviikko 2020-toimikunta toivottaa Hyvää ja Rauhallista Joulua! Lähde; SKKL 21.12.2020

Uusien kalatuotteiden kehittämiseen miljoona euroa

Jou 7, 2020 |

Maa- ja metsätalousministeriö esittää, että vajaasti hyödynnettyjen kotimaisten kalojen elintarvikekäyttöä vauhditetaan miljoonan euron rahoituksella. Rahoitusta koskeva asetusluonnos on lausunnolla 15.1.2021 asti. Sanna Marinin hallitusohjelman tavoitteena on lisätä kotimaisen kalan tarjontaa ja osuutta kulutuksesta. Ehdotettu rahoitus vastaisi tähän haasteeseen. Monia kotimaisia kalalajeja kuten silakkaa, kilohailia, kuoretta, muikkua sekä pienikokoisia ahvenia ja särkikaloja ei vielä hyödynnetä elintarvikkeina […more]

Itsenäisyyspäivän juhlaillallisen kruunaa näyttävä kala-annos

Jou 4, 2020 |

Suomi juhlii tämän viikon sunnuntaina itsenäisyyttä. Etenkin tänä vuonna moni nauttii juhlaillallisen kotona. Ruokailun ei silti tarvitse tuntua arkiselta. Mieti, mitkä asiat tekevät suosikkiravintolastasi erityisen: kauniit lautasliinat, pöytäkoristeet, tunnelmavalaistus kynttilöineen ja taustamusiikki luovat tunnelmaa myös kotona. Kattaukseen saa juhlan tuntua käyttämällä eri astioita kuin yleensä. Ruokaan saa näyttävyyttä kiinnittämällä huomiota sen asetteluun lautasella eli pleittaukseen. […more]

Suomalaisten kirjolohien mäti kelpaa taas vientiin.

Jou 3, 2020 |

Kirjolohen mätiä viedään Japaniin pitkästä aikaa – suomalaisyritys teki miljoonakaupat Sastamalalainen kalanjalostuskonserni Kalaneuvos Oy on tehnyt lähes miljoonan euron kaupat kotimaisesta kirjolohen mädistä japanilaisen kauppahuoneen Nichirei Fresh Incin kanssa. Mätiä viedään Japaniin kaikkiaan noin 40 000 – 50 000 kiloa. Kalaneuvoksen omistava Hukkasen yrittäjäperhe omistaa myös mädin tuottavan Suomen suurimman kalankasvatusyrityksen, Ahvenanmaan Föglössä toimivan Nordic […more]