Monthly Archives: marraskuu 2020

Kalaviikko 2021

Mar 30, 2020 |

Kalaviikko järjestetään hybriditapahtumana viikolla 11 vuonna 2021. Ohjelma valmistuu tammikuussa. Suomen Kalakauppiasliitto on tapahtuman vastuullinen järjestäjä. Lähde; SKKL

Luonnonvarakeskukselle uusi johtokunta

Mar 27, 2020 |

Valtioneuvosto on 26.11.2020 asettanut Luonnonvarakeskukselle uuden johtokunnan toimikaudeksi 1.1.2021 – 31.12.2023. Johtokunnan puheenjohtajaksi määrättiin johtaja Tuomas Salusjärvi Valio Oy:stä ja varapuheenjohtajaksi hallituksen puheenjohtaja Saara Kankaanrinta BSAG-säätiöstä. Luonnonvarakeskuksen johtokunnan tehtävänä on tukea Luonnonvarakeskuksen johdon toimintaa, tehdä aloitteita toiminnan strategiseksi suuntaamiseksi sekä edistää yhteistyötä sidosryhmien kanssa. Luonnonvarakeskuksen johtokunta päättää viraston talousarvioehdotuksesta, tilinpäätöksen hyväksymisestä sekä pääjohtajan sijaisista. Johtokunnan […more]

Tunnetko mädit?

Mar 25, 2020 |

Joulukuu on aivan nurkan takana, ja vaikka pikkujoulukausi näyttää tänä vuonna hyvin erilaiselta kuin ennen, herkuttelusta ei tarvitse onneksi tinkiä. Kirjolohen mädin sesonki on käynnissä, ja erilaiset mätiherkut sopivat juhlakauden ruokapöytään erinomaisesti. Mätejä on kaupoissa ympäri vuoden joko tuoreena tai pakastettuna. Kirjolohen mätiä saa myös kylmäsavustettuna. Sulana myytävä mätikin voi olla kertaalleen pakastettua. Kysy kaupastasi! […more]

Pääjohtaja Markku Tervahaudasta Valtion ravitsemusneuvottelukunnan puheenjohtaja

Mar 23, 2020 |

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) uudeksi puheenjohtajaksi on nimetty Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) pääjohtaja Markku Tervahauta. Tehtävä on kolmevuotinen. Varapuheenjohtajana toimii elintarviketurvallisuusjohtaja Sebastian Hielm maa- ja metsätalousministeriöstä. Ravitsemusneuvottelukunta aloitti uuden kolmivuotisen toimikautensa 9.11.2020. Valtion ravitsemusneuvottelukunta on maa- ja metsätalousministeriön alainen asiantuntijaelin. Sen jäsenet ovat ravitsemuksen huippuasiantuntijoita valtionhallinnosta, yliopistoista ja tutkimuslaitoksista sekä terveydenhuollon, kansanterveyden edistämisen ja joukkoruokailun […more]

Kalan kulutus 2019

Mar 18, 2020 |

Suomalaiset kuluttivat kotimaista kalaa kolme ja puoli kiloa ja tuontikalaa lähes kymmenen kiloa asukasta kohti vuonna 2019. Kotimaisen kalan kulutus on laskettu filepainona ja tuontikalan kulutus osin tuotepainona. Kotimaisista lajeista eniten kulutettiin kasvatettua kirjolohta (1,3 kiloa) ja ulkomaisista lajeista kasvatettua lohta (3,5 kiloa). Tuontilohen kulutus oli sama kuin vuonna 2018. Kotimaisista luonnonkaloista eniten syötiin haukea […more]

Silakkaa ja särkeä ei osata syödä – uusi tutkimus kaupunkilaisten kalansyönnistä

Mar 18, 2020 |

Alihyödynnettyjä kaloja, kuten silakkaa ja särkeä, syödään nykyään vähän. Parhaiten suomalaisille maistuu tuontikala, vaikka kotimaisuutta arvostetaan. Uudessa kyselytutkimuksessa selvitettiin, miksi kaupunkilaiset valitsevat tai jättävät valitsematta kotimaista villikalaa lautasilleen. Useiden tutkimusten mukaan suomalaiset haluaisivat syödä enemmän kotimaista kalaa. Tämä halu ei kuitenkaan aina realisoidu ostopäätöksissä. Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen tuore kyselytutkimus suomalaisten kuluttajien kalankäytöstä kertoo, […more]

”Asioita ei pitäisi päättää Twitterissä” – ammattikalastuksen haasteet eivät maalaa valoisaa tulevaisuutta

Mar 16, 2020 |

Olavi Sahlstén on istunut Suomen Ammattikalastajaliiton hallituksessa pidempään kuin kukaan muu. Hän on ollut hallituksessa vuodesta 1992, puheenjohtajana vuodesta 2003. – Koko puheenjohtajakauteni ajan on tavallaan painittu samojen ongelmien kanssa. Asiat muuttuvat hitaasti, Sahlstén toteaa. Tätä vuosituhatta ovat liiton toiminnassa värittäneet etenkin EU sekä haittaeläimet. Liiton talouden kanssa on myös jouduttu tekemään töitä. – Pelkkien […more]

Vesiviljely, alkutuotannon helmi

Mar 5, 2020 |

Kalojen ja muiden vedenelävien tuottaminen luonnonvesissä tai maan päällä altaissa on nuori alkutuotannon muoto. Vesiviljelyllä on kuitenkin monia ominaisuuksia, joiden ansiosta sitä voidaan pitää yhtenä alkutuotannon helmistä ja siitä osoituksena se on maailmanlaajuisesti nopeimmin kasvava alkutuotannon muoto. Kasvatettu kala on elintarvikkeena harvinaisen kilpailukykyinen. Se on terveellinen, ilmastoystävällinen ja kykenee tehokkaasti muuntamaan ravintonsa korkealaatuiseksi eläinproteiiniksi. Myös […more]

SKKL Onnittelee Kari Ranta-Aho!

Mar 5, 2020 |

ONNITTELUT KARI RANTA-AHO! Kalatalouden innovaatiopäivät ovat parhaillaan käynnissä Vantaalla. Tilaisuudessa koettiin myös kunniakirjan luovuttaminen Kari Ranta-aholle. Tasavallan presidentti myönsi 11.6.2020 Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kalatalousjohtajan paikalta viime keväänä eläkkeelle jääneelle Ranta-aholle kalastusneuvoksen arvonimen, ja tuo arvonimeen liittyvä kunniakirja luovutettiin hänelle tässä tilaisuudessa Kalatalouden keskusliiton toiminnanjohtaja Vesa Karttusen toimesta. Lähde; Saaristomeren kalatalousryhmä