Monthly Archives: kesäkuu 2020

Vinkit kalan maustamiseen

Kes 24, 2020 |

Kalan mietoa ominaismakua on helppo korostaa mausteilla. Sitä tuo esille jo kevyt suolaus ja muutama mustapippurimyllyn rouhaus. Moniin eri makumaailmoihin sopivaa kalaa voi maustaa jokaisen mieltymyksiin sopivaksi, ja pienelläkin panostuksella kalaruoan saa nostettua aivan uudelle tasolle. Sitruunamehun ja tillin yhdistelmä on varma valinta kalan kuin kalan maustamisessa. Tähän klassiseen komboon voi kuitenkin josksu kaivata vaihtelua. […more]

Ruokajärjestelmän yhteinen tulevaisuuskuva 2030 vahvistettu

Kes 16, 2020 |

Suomalainen ruokajärjestelmä on poikkeuksellisen kovassa murroksessa. Koko ruokaketjun on varauduttava merkittäviin muutoksiin lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Edessä oleva toimintaympäristön kiihtyvä muutos korostaa entisestään kaikkien toimijoiden välistä yhteistyötä ja uusia keinoja, joilla turvallisesti ja vastuullisesti tuotetusta ruoasta tehdään menestystuote kotimaassa ja kansainvälisesti. Hallitusohjelman mukaisen Yhteisen ruokapöydän ensimmäinen tehtävä on ollut koota yhteen ruokajärjestelmän eri toimijoiden näkemys […more]

Kala on juhannuspöydän ehdoton suosikki

Kes 15, 2020 |

Juhannus on kesän kohokohtia. Etenkin tällaisena vuonna, kun monet perinteiset kesätapahtumat on peruttu, nousee juhannus entistä tärkeämmäksi. Juhlan tuntua saa juhlapöydän tarjoiluista, ja juhannuspöytään kuuluvat erityisesti uudet perunat ja erilaiset kalaherkut. Kala on kevyempää syötävää verrattuna esimerkiksi grillattaviin lihoihin, ja helteiden helliessä tuhdimman ruoan kylkeen monesti kaipaakin jotain hieman kevyempää. Valmiit savukalat ja marinoidut sillit […more]

Kari Ranta-aho kalastusneuvos

Kes 15, 2020 |

Tasavallan presidentti on 11.6. myöntänyt kalatalousneuvoksen arvonimen: Ranta- aho Kari Olavi, kalatalouspäällikkö, filosofian kandidaatti, Parainen. Arvonimi on keskeisten kalatalousjärjestöjen esittämä. Lähde: VNK 11.6.2020

Muista kylmäketju, kun ostat kalaa

Kes 7, 2020 |

Kala on herkkä raaka-aine. Kylmäketju on avain kalan säilyttämisessä ja sitä kautta maukkaan kala-aterian kokkaamisessa. Kylmäketjulla tarkoitetaan sitä, että elintarvikkeen tarpeeksi alhaisesta lämpötilasta pidetään huolta. Tuotetta valmistettaessa ja matkalla kauppaan kylmäketjusta ovat huolehtineet alan ammattilaiset. Kylmäketjun tulisi jatkua kuitenkin myös sen jälkeen, kun tuote napataan kaupan kylmähyllystä ostoskoriin. Vastuu siirtyy silloin kuluttajalle. Kauppaan voi ottaa […more]

Näin korvaat kalalajin toisella

Kes 1, 2020 |

Törmäsitkö herkulliselta kuulostavaan ahvenreseptiin? Vesi herahti kenties jo kielelle, ja lähdet heti kauppaan hakemaan aineksia. Kalatiskillä joutuukin yllättäen pettymään: ahven on loppu. Kalalajeja voi onneksi vaihdella helposti, kunhan muistaa muutaman käytännön vinkin. Nyrkkisäännöksi voisi sanoa, että vaalean kalan voi korvata helposti toisella vaalealla kalalla ja punaisen toisella punaisella. Lohen voi siis korvata kirjolohella ja ahvenen […more]

Kalastustuotteiden jäljitettävyyden valvontaa tehostetaan

Kes 1, 2020 |

Kalastus- ja vesiviljelytuotteiden jäljitettävyyden valvontaa tehostetaan kesäkuusta 2020 alkaen. Merestä kalastettujen ja meressä viljeltyjen kalastustuote-erien on oltava jäljitettävissä ketjun jokaisen toimijan osalta, alkutuottajasta lähtien kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa aina vähittäismyyntiin saakka. Kuluttajille annettava tiedot myös sisävesikalastuksen tuotteista Kalastus- ja vesiviljelytuotteita saa myydä loppukuluttajalle tai suurtaloudelle ainoastaan, jos asianmukaisesti ilmoitetaan lajin hyväksytty kauppanimi ja tieteellinen […more]