Monthly Archives: huhtikuu 2020

Vappuna grillataan kalaa

Huh 29, 2020 |

Vappua juhlitaan tänä vuonna hyvin erilaisissa merkeissä kuin aikaisemmin, mutta vaikka elämmekin poikkeustilanteessa, ei kaikesta tarvitse tinkiä. Hyvään ruokaan voi panostaa, vaikka lakitukset tehdäänkin etänä. Piknikin voi järjestää perheen kesken vaikka omalla pihalla tai olohuoneen lattialla! Alkava toukokuu ja vappu houkuttelevat avaamaan viimeistään nyt grillauskauden. Kala sopii grillattavaksi loistavasti, ja pitämällä nämä vinkit mielessä, onnistuu […more]

Suomessa valmistettu silli on harvinaisuus – jäljellä vain yksi sillitehdas

Huh 28, 2020 |

Ruokakaupan kylmähyllyssä on rivikaupalla tuttuja sillimerkkejä, mutta harva niistä on enää valmistettu Suomessa. Itse asiassa kaikki kotimaiset sillit tulevat yhdeltä ja samalta tehtaalta Uudestakaupungista. Suomen Sillikonttori valmistaa sekä omaa nimeänsä kantavat, että Jalostaja-merkin sillit. Lisäksi tehtaalla valmistetaan sillejä myös joillekin kaupan omille merkeille ja suurkeittiöille. Matti Ruuska perusti Sillikonttorin vuonna 2015. Hän on suomalaisen sillin […more]

Kalakauppojen uudenlainen arki

Huh 23, 2020 |

Koronaviruksen mullistama arki näkyy myös kalakaupoissa. Kauppareissuja on vähennetty, ravintolat myyvät ainoastaan take-awayta, kotona vietetään nyt enemmän aikaa. Kysyimme kolmelta kalakaupalta, miten kaupankäynti on muuttunut poikkeustilanteessa. Alkuvuodesta järjestettiin Vuoden Kalakauppa 2020 -kilpailu. Yksi kilpailun finalisteista oli Turun kauppahallissa sijaitseva Herkkunuotta. Kauppias Johan Hellsten kertoo, että poikkeukselliseen tilanteeseen on lähdetty sopeutumaan panostamalla etenkin palveluun. – Pienetkin […more]

Pro Kala ry:n Vedestä ruokapöytään -nettijulkaisu avattu

Huh 23, 2020 |

Pro Kala ry on avannut Vedestä ruokapöytään -nettijulkaisun. Sivustolla julkaistaan artikkeleita kalaruoan maailmasta, seurataan kala-alan arkea ja tutustutaan ihmisiin, jotka ovat mukana kalan matkassa vedestä ruokapöytään. Jutut löytyvät osoitteesta www.vedestaruokapoytaan.fi. – Kalaruoalla ei ole ollut omaa mediaa, joten loimme sellaisen itse, tiivistää yhdistyksen toiminnanjohtaja Katriina Partanen. Kalaruoasta kiinnostuneille luotu Vedestä ruokapöytään -julkaisu kokoaa yhteen kalatoimialan […more]

Kalaviikko 2021

Huh 17, 2020 |

Kalaviikko- tapahtuma on siirretty pidettäväksi 18 – 19.3.2021 ( Turussa) Lähde; Suomen Kalakauppiasliitto ry

Hallitus turvaa maa- ja kalatalouden toimintaedellytyksiä

Huh 8, 2020 |

Hallitus on vuoden 2020 toisessa lisätalousarvioesityksessään päättänyt tukea maaseudun ja maa- ja puutarhatalouden yrityksiä 30 miljoonalla eurolla. Elinkeinokalatalouden piirissä toimiville yrityksille osoitetaan 10 miljoonan euron määräraha. Tämän lisäksi varaudutaan maatilojen valtiontakausten takausvastuiden kasvuun sekä vesihuollon toimintaedellytyksien tukemiseen. – On tärkeää, että kaikki koronan koettelemat yrittäjät ovat samalla viivalla. Hallituksen lisätalousarvioesitys tuo maaseudun ja kalatalouden yritykset […more]

Kokkaa kalaa lasten kanssa

Huh 8, 2020 |

Monissa kodeissa vietetään nyt tavallista enemmän aikaa perheen kesken. Kun harrastukset ovat tauolla eikä kavereiden luokse pääse, voi perheen pienimpiä harmittaa ja tekemisestä olla puutetta. Erilaiset perheen kesken tehtävät aktiviteetit ovat siis tarpeen! Tavallisista, jokapäiväisistä askareista voi tehdä mukavia yhteisiä hetkiä. Ruoanlaiton ei tarvitse olla ainoastaan aikuisten vastuulla, vaan apukokeiksi voi värvätä kaikki syöjät. Lasten […more]

Koronaviruksen vaikutukset elintarvikealalla kahtiajakoiset

Huh 3, 2020 |

Elintarviketeollisuuden tuotanto toimii tällä hetkellä lähes normaalisti. Yrityksissä ollaan jonkin verran huolestuneita tuotannon tulevaisuudesta. Elintarviketeollisuusliiton tekemän kyselyn suurimmaksi huoleksi tuotantokyvyn kannalta nousivat kysynnän äkilliset muutokset. Elintarviketeollisuusliitto ry toteutti 31.3.–1.4.2020 kyselyn, jossa jäsenyrityksiä pyydettiin kertomaan koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vaikutuksista tuotantoon, työvoimaan ja tulevaisuudennäkymiin. Kyselyyn vastasi 109 Suomessa toimivaa ruoka- ja juomayritystä, jotka edustivat laajasti eri tuotantosuuntia […more]

Elintarviketurvallisuudesta huolehdittava ruoan noutomyynnissä ja kuljetuksessa

Huh 2, 2020 |

Ravintolat suljetaan asiakkailta koronaviruksen leviämisen estämiseksi lauantaista 4.4.2020 alkaen. Sulkeminen kestää 31.5.2020 asti. Tänä aikana ravintolat voivat kuitenkin tarjota valmistamaansa ruokaa noutomyyntiin sekä toimittaa ruokaa suoraan kuluttajille tai myytäväksi kauppoihin. Ruokavirasto muistuttaa antamassaan ohjeistuksessa erityisesti siitä, että ruoan myynnissä ja kuljetuksessa on huolehdittava elintarvikkeiden turvallisuudesta ja kuluttajan riittävästä tiedonsaannista. Ravintolasta noudettaessa kuluttaja saa kysyessään tiedot […more]

Pro Kala ry:lle Kordelinin säätiön Jaakko Kolmosen ruokakulttuuripalkinto

Huh 2, 2020 |

Kordelinin säätiön Jaakko Kolmosen ruokakulttuuripalkintojen saajat on julkistettu tänään 2.4.2020. Yksi neljästä palkinnosta annettiin Pro Kala ry:lle. – Olemme erittäin kiitollisia ja otettuja tästä tunnustuksesta, iloitsee yhdistyksen toiminnanjohtaja Katriina Partanen. Alfred Kordelinin säätiö on jakanut vuodesta 2011 Jaakko Kolmosen rahaston kautta ruokakulttuuripalkintoja yksityishenkilöille, yrityksille ja yhteisöille ansioituneesta työstä suomalaisen ruokakulttuurin vaalimiseksi ja edistämiseksi. Pro Kala […more]