Monthly Archives: maaliskuu 2020

Etätöissä? Kokkaa nopea kalalounas

Maa 25, 2020 |

Suomessa vallitsevat nyt poikkeusolot, ja monet tekevät töitä kotoa käsin. Arjen muuttuminen voi tuntua hankalalta, mutta terveellisestä ja maittavasta ruoasta ei kannata tinkiä! Ravitseva ruoka auttaa jaksamaan hankalissakin tilanteissa. Hyvä lounas ei ole liian raskas, jotta töitä jaksaa sen jälkeen jatkaa samalla tarmolla. Jos lounas sisältää paljon rasvaa ja hiilihydraatteja, voi aterian jälkeen alkaa väsyttää. […more]

Kalastajalle kiitos – kampanja käynnissä!

Maa 24, 2020 |

Suomalaiset kalastajat ansaitset kiitoksen arvokkaasta työstä. Työ on raskasta, ja sitä tehdään melkeinpä säässä kuin säässä – saaliin määrästäkään ei voi tietää etukäteen. Tämän, usein aamun hämärässä tehtävän työn haluamme tehdä näkyväksi. Hätälä Oy on käynnistänyt koko vuoden 2020 kestävän kampanjan KALASTAJALLE KIITOS, jolla yhtiö kannustaa kaikkia suomalaisia käyttämään enemmän kotimaista luonnonkalaa. Kun kalastajien saaliilla […more]

Vuoden Kalakauppa 2020 on Food Market Herkku Helsinki

Maa 20, 2020 |

Vuoden Kalakauppa 2020 on Food Market Herkku Helsinki Ensimmäistä kertaa järjestetty kilpailu kirvoitti yli 26 000 ääntä Vuoden Kalakauppa -kilpailun voittaja Food Market Herkku Helsinki sai anonyymin tuomariston parhaat pisteet sekä keräsi valtavan äänimäärän yleisöäänestyksessä. Voitokkaita kriteereitä olivat mm. inspiroivin esillepano, lähikalan osuus tiskin valikoimassa sekä erottuva asiakaspalvelu. Yleisön suosikiksi nousi Kalaherkut Nygren Tampereelta, joka […more]

Kalaa kahdesti viikossa – myös poikkeusoloissa

Maa 19, 2020 |

Monipuolisesta ruokavaliosta on tärkeää pitää huolta myös poikkeustilanteissa. Kalaa tulisi suositusten mukaan syödä ainakin kahdesti viikossa. Kun ruokakaupassa käynnit harvenevat, voi moni pohtia, kuinka kalansyönnistä voi helpoiten pitää huolta. Tuore kala on herkästi pilaantuva elintarvike. Yleensä suositellaan, että tuore kala kannattaa valmistaa ruoaksi jo ostopäivänä jos mahdollista. Kalaa ei siis kannata ostaa jääkaappiin suuria määriä […more]

Turvataan arjen jatkuminen ruuantuotannossa

Maa 18, 2020 |

Hallituksen eduskunnalle antama asetusesitys valmiuslain käyttöönottamiseksi ei suoraan kosketa maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalaa. Oma substanssilainsäädäntömme on sangen kattava ja se mahdollistaa myös hallinnonalan toiminnan poikkeusoloissa. Lainsäädännön antamat valtuudet eläin- ja kasvitautien hävittämiseksi mahdollistavat tehokkaat toimenpiteet käytännössä kaikissa olosuhteissa. Myös elintarviketurvallisuuden varmistamiseksi lainsäädäntö antaa viranomaiselle valtuudet tuotteiden markkinoilta tapahtuvasta takaisinvedosta aina laitosten sulkemiseen ja tuotteiden myyntikieltoon […more]

Juho Tahvanainen on Suomen ensimmäinen Seafood Chef – voitto tuli silakka-annoksella

Maa 13, 2020 |

Gastro Helsinki -messuilla käydyn tiukan taistelun jälkeen Ravintola Emon vuoromestari Juho Tahvanainen sai ensimmäisen Seafood Chef -tittelin. Tahvanainen loihti pääruoaksi fish & chips -klassikosta inspiraationsa saaneen annoksen käyttäen pääraaka-aineena silakkaa. Kaikkien aikojen ensimmäinen Seafood Chef -kilpailu järjestettiin tänään perjantaina 13.3.2020 Gastro Helsinki 2020 -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa. Kilpailun järjestivät Food Camp Finland Oy ja Pro Kala […more]

Millainen on Suomen vantaalaisin ruokalista?

Maa 13, 2020 |

Millainen on Suomen vantaalaisin ruokalista? Ainakin siihen tulee vaakunassa polskivaa lohta, kun asukkaille syötetään ihka oma menu Tässä tulee ”Suomen vantaalaisin menu”: Vantaalla kehitellään kolmen ruokalajin kokonaisuutta, jota aiotaan tarjota asukkaille kesällä. VANTAALAISILLE suunnitellaan paraikaa ihka omaa ja paikallista ruokalistaa. Kaupungin elinkeinopalveluiden haaveena on tehdä Vantaasta ruokapääkaupunki menun siivittämänä. Hanke on ensimmäinen laatuaan Vantaalla ja […more]

Kalaviikko 2020-tapahtuma siirretty

Maa 12, 2020 |

Kalaviikko 2020-tapahtuma Turku 19-20.3.2020 on siirretty myöhäisempään ajankohtaan vallitsevan korona-virus tilanteen vuoksi. Tiedotamme Kalaviikko-tapahtuman tulevasta uudesta päivämäärästä myöhemmin keväällä. Lisätietoja allekirjoittaneelta. Kari Ylihärsilä Suomen Kalakauppiasliitto ry PL 7, 00561 Helsinki puh. 0400 577272 kari.yliharsila@kalakauppiasliitto.fi www.kalakauppiasliitto.fi

Suomalaisten kalansyöntiä yritetään lisätä roimasti seuraavina vuosina.

Maa 10, 2020 |

SYÖKÄÄ enemmän kalaa, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on kehottanut suomalaisia jo pitkään. Nyt THL laittoi kalat myös järjestykseen sen mukaan, mikä kala on sydänterveyden kannalta paras ja mikä huonoin. Laatimansa listan Twitterissä esitellyt THL:n tutkija Riikka Airaksinen ei yllättynyt voittajasta: se on lohi. Kotimaisten meri- ja järvikalojen rasvapitoisuuksien listalla lohi pitää selkeää ykköspaikkaa. Sen […more]

Nyt on aika keskustella kotimaisesta kalasta

Maa 9, 2020 |