Monthly Archives: helmikuu 2020

Kalan ostaminenko vaikeaa? Näillä vinkeillä se käy leikiten

Hel 27, 2020 |

Kotikokit mieltävät kalan ostamisen joskus hankalaksi. Ensikertalaiselle tai kalaruokiin perehtymättömälle kalatiski erikokoisine ja -näköisine merenelävineen voikin näyttää haastavalta lähestyä. Turhat pelot kannattaa kuitenkin karistaa pois, sillä jo perusasiat muistamalla kalaostokset sujuvat leikiten. Kuinka paljon kalaa henkeä kohden? Varaa perkaamatonta kalaa noin 250 g/annos. Kilon lohesta saa siis aterian neljälle. Perkaamatonta kalaa tarvitaan perattua enemmän, koska […more]

SUOMESSA TUOTETTU KIRJOLOHEN REHU ON NYT ASC-SERTIFIOITUA

Hel 26, 2020 |

Suomalainen kalanrehunvalmistaja Raisioaqua on saanut arvostetun ASC-sertifikaatin vastuulliselle ja kestävälle kalanrehulleen. Kotimaassa kasvatettujen kirjolohien ruokinnassa käytetään kestävästi tuotettua Baltic Blend -kalanrehua, joka kierrättää Itämeren ravinteita. Jokainen lähirehulla kasvatettu kalakilo vähentää Itämereen päätyvää fosforikuormaa. Raisioaquan rehuinnovaatiolle ja kalankasvattajille avautuu ASC-sertifioinnin myötä uusia näkymiä myös vientimarkkinoilla. Kotimaiselle kalanrehuvalmistajalle Raisioaqualle on myönnetty kansainvälinen ASC-vastuullisuussertifikaatti (Aquaculture Stewardship Council). Raisioaqua […more]

Viimeksi muikkua on troolattu sydäntalvella vuonna 2008, jolloin avovesikausi kesti tammikuun puoliväliin.

Hel 24, 2020 |

Kalastaja pyytää muikkua helmikuussa sulalla Päijänteellä: ”Koskaan tällaista ei ole vielä nähty” Päijänteellä tehdään kalastushistoriaa: koskaan aiemmin muikun troolaus ei ole ollut mahdollista näin myöhään talvella. Viime vuosien lauhat talvet ovat pidentäneet troolauskautta pisimmillään tammikuun puoliväliin, mutta helmikuussa avovesikalastus ei ole aiemmin ollut mahdollista. Järvet ovat olleet suurimman osan talvesta jäättömiä ja lämpötilatkin ovat pysytelleet […more]

Kalaviikko 2020-tapahtuman ilmoittautuminen päättyy 28.2.20.

Hel 24, 2020 |

Kalaviikko 2020-tapahtuman ilmoittautuminen päättyy 28.2.20. Ilmoittautumisen voit tehdä www.kalaviikko.fi -sivuston kautta. Tervetuloa! Vuoden Kalakauppakilpailu on myös hyvässä vauhdissa. www.vuodenkalakauppa.fi Kilpailussa on mukana n. 150 kalakauppaa mukavasti ympäri suomen. Kilpailussa oli äänestetty viime viikon perjantaihin mennessä yli 20000 kertaa, joten hyvin on kilpailu tavoittanut yleisön. Käykäähän äänestämässä omaa suosikki kalakauppaanne! Iltalehden nettiversiossa oli klikattu kilpailun sivut […more]

Sushia suomalaisittain? Onnistuu!

Hel 18, 2020 |

Meille suomalaisille sushi maistuu! Erilaisia sushiravintoloita taitaa olla jokaisessa isommassa kaupungissa, ja vastikään maailman parhaaksi ruokakaupaksi valittu Järvenpään K-Citymarket on kertonut myyvänsä eniten sushia koko Euroopassa. Yhä useammat kotikokit uskaltautuvat kokeilemaan näiden herkkupalojen valmistamista myös kotona. Nori-leväarkkeja, sushiriisiä ja wasabia ei joudu enää metsästämään pienistä erityisliikkeistä, vaan ne kuuluvat monien markettien vakiovalikoimiin. Riisin ja merilevän […more]

Keittiömestarit juhlivat näyttävästi Tampereella

Hel 10, 2020 |

Suomen Keittiömestarit juhli Tampereella yhdistyksen 70-vuotispäiviä viime viikonvaihteessa. Ohjelmaan kuuluivat yhteisesiintyminen SM-liigan jääkiekko-ottelussa, kokkimarssi halki kaupungin keskustan sekä yhdessä 40-vuotisjuhliaan viettävän Tampereen Keittiömestareiden kanssa Hotelli Rosendahlissa järjestetty gaalaillallinen. Tampereelle kokoontui viikonvaihteessa yli 400 keittiömestaria, ammattikokkia ja ruoka-alan vaikuttajaa juhlimaan Suomen Keittiömestarit ry:n 70-vuotisjuhlia ja liittopäiviä. Samassa yhteydessä Pirkanmaan Keittiömestarit juhli 40-vuotista taivaltaan. ”Suomen Keittiömestareilla on […more]

Kansallinen Kalakeittopäivä valloittaa koko maan huomenna tiistaina

Hel 10, 2020 |

Kermaista madekeittoa vai kirkasliemistä seikeittoa? Kenties tomaattista silakkaseljankaa, ehkäpä aasialaista savukalaramenia? Entäs ranskalainen bouillabaisse tai supisuomalainen lohisoppa? Huomenna kala on monessa liemessä keitetty! Kolmatta kertaa juhlittava Kansallinen kalakeittopäivä valtaa somen ja soppakattilat ympäri Suomen. Mukana on useita tahoja kalakaupoista lounasravintoloihin ja suurkeittiöistä ruokabloggaajiin – unohtamatta kaikkia kalalla huomenna herkuttelevia kotikokkeja! Kalakeittopäivään osallistuminen on helppoa: syö […more]

Mistä löytyy vuoden 2020 paras kalakauppa?

Hel 8, 2020 |

Nyt etsitään Suomen parasta palvelevaa kalatiskiä. Kriteereinä ovat muun muassa ensiluokkainen palvelu, osaavin henkilökunta, kattavin valikoima ja houkuttelevin esillepano. Vuoden Kalakauppa 2020 sekä yleisön suosikki palkitaan 19. maaliskuuta Kalaviikolla, Turussa. Kannusta omaa kalakauppaasi äänestämällä. Äänestäjien kesken arvotaan kolme (3) 50 euron lahjakorttia äänestämääsi kauppaan. Äänestys käy vilkkaana 1200 on jo äänestänyt! Äänestysaika on 1.2.–29.2.2020. Lähde; […more]

Nyt etsitään Vuoden kalakauppaa

Hel 5, 2020 |

Vuoden kalakauppa 2020 -kilpailussa etsitään Suomen parasta palvelevaa kalatiskiä. Kalakauppaa voi ehdottaa kilpailuun 9. helmikuuta saakka. Palvelevat kalatiskit eivät ole enää itsestäänselvyys. Vuoden kalakauppa -kilpailu haluaakin nostaa palvelutiskien ammattilaisten arvostusta. Kisaan voi kuka tahansa ilmoittaa oman suosikkinsa. Kauaa ei kannata empiä, sillä aikaa on tämän viikon sunnuntaihin 9. helmikuuta saakka. Voittaja julkistetaan Kalaviikolla 19. maaliskuuta. […more]

Kalan myynti kasvoi viime vuonna ennennäkemättömällä tavalla, kertoo S-ryhmä.

Hel 3, 2020 |

S-ryhmässä oli viime vuonna yksi selkeä läpimurtoruoka – myynti kasvoi käsittämättömällä tavalla yhdessä yössä: ”Sellaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut” Tämän päivän valtatrendit – helppous, elämyksellisyys, hyvinvointi ja vastuullisuus – näkyvät ruokakaupassa muun muassa vegetuotteiden, kotimaisen kalan ja alkoholittoman oluen kasvuna. Näistä erityisesti yksi tuoteryhmä teki viime vuonna ennennäkemättömän läpimurron. S-ruokakaupoissa on viime vuosien ajan […more]