Monthly Archives: tammikuu 2020

Monta lientä, monta kalavaihtoehtoa – oletko valmis kansalliseen kalakeittopäivään?

Tam 29, 2020 |

Kansallista kalakeittopäivää vietetään vajaan kahden viikon päästä, helmikuun toisena tiistaina 11.2.2020. Sekä kotikokkien että ammatikseen ruokaa tekevien soppakattilat täyttyvät silloin erilaisista kalakeitoista. Tämän vuoden teema on Monessa liemessä keitetty. Kalakeitto on todella monipuolinen ruoka, ja erilaisia liemivaihtoehtoja on lukemattomia! Perinteiset kermainen ja kirkas liemi kuuluvat monen suosikkeihin, mutta liemeen voi laittaa mukaan vaikkapa tomaattia tai […more]

Vuoden Kalakauppa 2020

Tam 28, 2020 |

Vuoden Kalakauppa 2020 on Suomen Kalakauppiasliiton järjestämä kilpailu, jossa etsitään Suomen parasta palvelevaa kalatiskiä. Kriteereinä ovat muun muassa ensiluokkainen palvelu, osaavin henkilökunta, kattavin valikoima ja houkuttelevin esillepano. Kisassa eniten ääniä keränneet kaupat nostetaan fanfaarein finaaliviisikkoon, joiden kalatiskit ammattilaisraati käy salaa katsastamassa. Kilpailu on käynnissä koko helmikuun 2020 ajan, joten kalatiski kannattaa virittää voittokuntoon. Voitokkaita kriteereitä […more]

Ammattikalastuksen salat tutuiksi

Tam 24, 2020 |

Suomen Ammattikalastajaliitto tiedotti keskiviikkona 22.1. juhlistavansa 40. toimintavuottaan julkaisemalla paitsi historiastaan kertovia artikkeleita, myös suurelle yleisölle suunnattuja tietoiskuja ammattikalastuksen maailmasta. Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen iloitsee, että tämä perinteikäs ammatti saa entistä enemmän näkyvyyttä. – Kuluttajat kyllä tietävät, miten kalaa narrataan niin sanotulla hopeakoukulla, mutta ammattikalastajan työ voi olla vierasta. On hienoa, että alaa […more]

SAKL 40 vuotta

Tam 23, 2020 |

Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry perustettiin vuonna 1980. Liitto on toiminut suomalaisen ammattikalastajan ja kalastuselinkeinon edustajana nyt 40 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi käännämme katseita taaksepäin ja esittelemme vuoden mittaan liiton historiaa sekä henkilöitä, jotka ovat olleet liiton eri vaiheissa mukana toiminnassa. Neljän vuosikymmenen aikana ehtii tapahtua paljon, ja näihin muistoihin palaaminen voi nostalgian lisäksi antaa myös näkökulmaa […more]

Nyt etsitään Suomen parasta kalakauppaa – ILMOITTAUDU mukaan!

Tam 22, 2020 |

Mistä löytyy Suomen paras kalakauppa? Vuoden Kalakauppa 2020 -kilpailussa etsitään Suomen parasta palvelevaa kalatiskiä. Kilpailun tavoitteena on nostaa palvelutiskien osaavia ammattilaisia parrasvaloihin ja vahvistaa maukkaan kalan roolia suomalaisten ruokapöydissä. Ilmoittaudu nyt mukaan! Voittaja julkistetaan 19.maaliskuuta Kalaviikolla Turussa. Vuoden Kalakauppa -kilpailussa etsitään Suomen parasta kalatiskiä, joka erottuu joukosta loistavalla palvelullaan, monipuolisella valikoimallaan ja esimerkiksi lähikalan tarjoamisella […more]

Monessa liemessä keitetty kala valloittaa Suomen tiistaina 11. helmikuuta

Tam 8, 2020 |