Monthly Archives: joulukuu 2019

Joulun maustesilakkaherkut voi tehdä myös itse

Jou 17, 2019 |

Kauppojen hyllyiltä löytää erilaisia marinoituja kalaherkkuja. Esimerkiksi suutarinlohi, joka nimestään huolimatta on silakoista tehty, on klassikko ja yksi Uudenmaan kymmenestä maakuntaruoasta. Muun muassa Helsingissä ja Naantalissa se on myös nimetty pitäjäruokaprojektissa näiden kaupunkien nimikkoruoaksi. Maustesilakan idea on se, että kala kypsytetään etikkaisessa liemessä, jonka jälkeen se laitetaan maustumaan kastikkeeseen. Pikaruokaa itse tehty maustesilakka ei ole. […more]

Ruokahävikin torjuntaa tehostetaan, Suomen malli esillä komissiossa

Jou 12, 2019 |

Vuoden 2020 alusta lähtien Euroopan unionin jäsenmaiden on raportoitava elintarvikejätteensä Euroopan komissiolle. Brysselissä 12.12. järjestettävässä Time’s up for food waste -konferenssissa julkaistaan komission suositukset hävikin ja elintarvikejätteen vähentämiseksi. Tilaisuus on osa Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ohjelmaa. Tilaisuuden avaa terveys- ja elintarvikeasioista vastaava komissaari Stella Kyriakides, ja avauspuheenvuoron pitää puheenjohtajamaan edustajana maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio. EU-maat […more]

Suomalaiset haluaisivat syödä enemmän kotimaista villikalaa – Kalasta vastaus ruokamurrokseen?

Jou 2, 2019 |

Suurin osa suomalaisista haluaisi syödä enemmän kotimaista kalaa. Kaksi kolmesta voisi lisätä varsinkin silakan ja hauen, mutta yli puolet myös särjen syöntiä. Nämä tiedot ilmenevät Yle Luonnon Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä. Kiinnostus kotimaiseen kalaan ei yllätä kalatilastojen parissa työskentelevää erikoistutkija Jari Setälää Luonnonvarakeskuksesta. – Lähikalabuumi on ollut koko ajan päällä, suomalaiset haluaisivat syödä kotimaista kalaa. Tämä […more]