Monthly Archives: marraskuu 2019

Kohti uutta – yhteisen ruokapöydän jäsenet nimitetty

Mar 14, 2019 |

Maa- ja metsätalousministeriö on 11.11.2019 asettanut hallitusohjelman mukaisesti yhteinen ruokapöytä -keskustelufoorumin hallituskauden mittaiselle toimikaudelle. Yhteisen ruokapöydän tavoitteena on tarjota ruokajärjestelmän keskeisille osapuolille mahdollisuus avoimeen ja välittömään vuoropuheluun uudenlaisessa viitekehyksessä, ja määrittää samalla koko ruokaketjua yhdistävä tulevaisuudenkuva ja tahtotila sekä strategia sen saavuttamiseksi. Foorumin puheenjohtajana toimii vuorineuvos Reijo Karhinen. – Ruokajärjestelmän toimintaympäristö on poikkeuksellisen kovassa murroksessa. […more]

Järvenpään Citymarket on maailman paras ruokakauppa

Mar 8, 2019 |

Suomen Kalakauppiasliitto ry onnittelee CM-Järvenpään kauppiasta Markku Hautalaa sekä henkilökuntaa saamastaan kansainvälisestä tunnustuksesta. HS-kirjoitus 8.11.2019 JÄRVENPÄÄN K-Citymarket sai kansainvälistä tunnustusta, kun brittiläinen tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio IGD valitsi sen vuoden kaupaksi torstai-iltana Lontoossa järjestetyssä palkintogaalassa. Järvenpään K-Citymarket oli kilpailun ainoa pohjoismainen finalisti. ”Se, että tällainen koko maailman mittakaavalla pieni kauppa pienestä Järvenpään kaupungista, pienestä syrjäisestä maasta […more]

Kuluttajatutkimus: neljä viidestä suomalaisesta haluaisi syödä enemmän kalaa

Mar 8, 2019 |

Pro Kala ry:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes jokainen suomalainen syö kalaa: 94 prosenttia vastaajista kertoi kalan kuuluvan ruokavalioonsa. Vain kolmannes vastaajista syö kalaa suositusten mukaan eli vähintään kaksi kertaa viikossa, mutta kuitenkin jopa 80 prosenttia vastaajista kertoo haluavansa syödä kalaa nykyistä enemmän. – Ihmiset ovat tietoisia siitä, että kalaa olisi hyvä syödä ainakin kaksi kertaa […more]

Silakan myrkkypitoisuus on laskenut selvästi – isokin silakka alittaa jo raja-arvot

Mar 7, 2019 |

Uusilla mittaustuloksilla voi olla suurta merkitystä silakan viennille ja syöntirajoituksille. Itämereltä pyydetty silakka sisältää yhä vähemmän ympäristömyrkyiksi määriteltyjä dioksiineja ja PCB-yhdisteitä. THL:n tänään julkaisemissa uusissa mittaustuloksissa kiinnostavaa on se, että EU:n vientikiellossa ollut 19-senttinen iso silakka alittaa raja-arvot selvästi. – 19-senttisen silakan dioksiini- ja PCB-arvo on 4, kun EU:n raja-arvo on 6,5, sanoo erikoistutkija Panu […more]

Kalaviikko järjestetään 19.-20.3.2020 Turussa

Mar 4, 2019 |

Seuraava Kalaviikko järjestetään 19.-20.3.2020 Radisson Blu Marina Palace hotellissa Turussa. Varaa jo kyseinen ajankohta Kalaviikolle! Suomen Kalakauppiasliitto toimii vastuullisena järjestäjänä. Lähde; Suomen Kalakauppiasliitto ry

Kalan arvoketju esittäytyy – Antti Forsman, lehtori

Mar 1, 2019 |

Olen lehtorina Ammattiopisto Liviaan kuuluvassa Kalatalous- ja ympäristöopistossa Paraisilla. Päädyin tähän tehtävään muutaman mutkan kautta. Jos olisin itse nuorena tiennyt tällaisesta koulusta, olisin luultavasti hakenut sinne opiskelemaan. Opiskelin biologiaa, pääaineeni oli eläinfysiologia. Päädyin silloiseen RKTL:n palvelukseen oikeastaan sattumalta, olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Siinä työssä tutustuin kala-alan ihmisiin ja lopulta päädyin lehtoriksi tänne. Tyypillistä työpäivää […more]

25 vuotta kalan asialla

Mar 1, 2019 |

Vuonna 1994 syntyi ajatus yhdistyksestä, jonka tavoitteita olisivat kalan imagon parantaminen, kalan kulutuksen lisääminen sekä saatavuuden ja käytön kehittäminen alan sisäistä yhteistyötä ja tiedottamista unohtamatta. Ajatuksesta kehittyi Kotimainen kala -yhdistys, joka on vuodesta 2000 tunnettu nimellä Pro Kala ry. Yhdistyksen perustamiskirjan allekirjoittivat Suomen Ammattikalastajaliitto, Suomen Kalakauppiasliitto ja Hätälä Oy. Suomen Ammattikalastajaliiton toimitusjohtaja Kim Jordas on […more]