Monthly Archives: lokakuu 2019

Kotimaisen kalan tarjontaa voidaan lisätä kestävästi

Lok 30, 2019 |

Suomalaiset arvostavat laadukasta kotimaista kalaa, mutta sitä ei ole tarpeeksi saatavilla. Noin vajaa viidennes ostamastamme kalasta on kotimaista. Kotimainen kalanjalostusteollisuus on tällä hetkellä lähes täysin riippuvainen tuonnista. Elintarvikekalan kauppataseemme on noin 400 miljoonaa euroa miinuksella. Pääosa kaupan kalasta on Norjassa kasvatettua lohta, vaikka Suomessa olisi hyvät mahdollisuudet omavaraiselle kalatuotannolle. Luonnonkalan lisäämisedellytykset ovat rajalliset, minkä vuoksi […more]

SKKL syyskokous 7.11.2019

Lok 24, 2019 |

Suomen Kalakauppiasliitto ry:n sääntömääräinen syyskokous pidetään 7.11.2019 klo 18.00. Scandic Helsinki Aviacongress, Robert Huberintie 4, 01510 Vantaa. Tilaisuus vain jäsenille. SKKL, hallitus

Silakka kotimainen herkku

Lok 22, 2019 |

Silakkamarkkinoiden antimista voi kokata monenlaista herkkua Syksy on silakkamarkkinoiden aikaa! Tällä viikolla markkinahumu valtaa Turun jokirannan, kun Turun silakkamarkkinat järjestetään jo 41. kertaa peräkkäin. Markkinoilla on tätäkin pidempi historia: ensimmäiset maininnat Turussa järjestetyistä kalamarkkinoista löytyvät vuodelta 1636. Paikalle on tulossa tuotteitaan kauppaamaan 30 kalastajaa ja 17 kalanjalostajaa kymmenien muiden myyjien ja alkutuottajien lisäksi. Itämeren rantojen […more]

Kalan kanssa aina valkoviiniä? Muitakin vaihtoehtoja löytyy

Lok 17, 2019 |

Moni valitsee ruoan kanssa nautittavan viinin ”punaista punaiselle, valkoista valkoiselle” -ajattelun mukaan. Kalan kaveriksi pääsee siis yleensä valkoviini: valkoviineistä usein löytyvät sitruksiset, raikkaat ja pirskahtelevat maut sopivatkin kalalle hienosti. Kaikille ei valkoviini kuitenkaan maistu, ja joskus pakkaa voi sekoittaa tarjoamalla kalaruoan kylkiäisenä jotain perinteistä poikkeavaa! Rasvaiset kalat, kuten lohi ja kirjolohi, voi tarjota jopa punaviinin […more]

Minna-Mari Kaila jatkaa maa- ja metsätalousministeriön ruokaosaston johdossa

Lok 17, 2019 |

Valtioneuvosto on nimittänyt maatalous- ja metsätieteiden maisteri Minna-Mari Kailan maa- ja metsätalousministeriön ruokaosaston osastopäälliköksi ajalle 1.12.2019 – 31.10.2020. Kaila jatkaa vuoden 2017 alusta aloittamaansa osastopäällikön tehtävän hoitamista, kunnes viran vakinainen haltija Risto Artjoki palaa virkavapaalta. Artjoki jatkaa työtään Euroopan Komissiossa, toimien Euroopan Komission maataloudesta ja maaseudun kehittämisestä vastaavan virkamiehen tehtävässä. Lähde; MMM, 17.10.2019

Lihaton lokakuu voi olla myös kalaisa kuu

Lok 10, 2019 |

Some täyttyy lihattomista ruokakuvista, työkaveri valitsee lounaalla kasvisvaihtoehdon, ruokabloggaajat postaavat kilvan erilaisia sesongin mukaisia vegereseptejä. Lihaton lokakuu on selkeästi käynnissä! Lihaton lokakuu sai alkunsa vuonna 2013 Docventures-ohjelman Riku Rantalan ja Tunna Milonoffin lanseeraamana. Siitä lähtien ovat monet innostuneet lokakuun ajan kokeilemaan lihatonta ruokavaliota omalla tavallaan. Osalle lihaton lokakuu tarkoittaa vegaanista kuukautta, toiselle pesco-vegetaarista-ruokavaliota, joka sisältää […more]

Elintarvikelain muutos eduskuntaan

Lok 7, 2019 |

Hallitus antoi tänään esityksen elintarvikelain muuttamiseksi. Esityksen tavoitteena on vähentää edelleen lainsäädännöstä elintarvikealan toimijoille ja valvontaviranomaisille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa vaarantamatta kuitenkaan elintarviketurvallisuutta. Lakia päivitetään myös vastaamaan uutta Euroopan unionin valvonta-asetusta, jota aletaan pääosin soveltaa joulukuussa 2019. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2020. Elintarvikelain yhtenä tavoitteena on parantaa alan toimintaedellytyksiä, mikä on otettu huomioon nyt esitetyissä […more]

Porin Reposaareen uusi silakkayhtiö: ”Ensimmäisenä vuotena käsitellään miljoona kiloa kalaa”

Lok 2, 2019 |

Uusi yritys aloittaa silakan käsittelyn Porin Reposaaressa. Reposaaren Lajittelu ja Fileointi Oy:n toimitilat sijaitsevat pitkään tyhjillään olleessa Reposaaren silakankäsittelylaitoksessa. Tilat ja osan tarvitsemistaan koneista yritys on vuokrannut käyttöönsä Porin kaupungilta. Tavoitteet korkealla Toiminnan on tarkoitus olla käynnissä kuukauden kuluttua. Ensimmäisen vuoden aikana yritys aikoo käsitellä noin miljoona kiloa kalaa. Työpaikkoja syntyy toimitusjohtaja Erik Lompin mukaan […more]

Pihvejä, sushia, perulaisia makuja – silakasta on moneksi!

Lok 2, 2019 |

Helsingin vanhin perinnetapahtuma, Stadin silakkamarkkinat, alkaa tämän viikon sunnuntaina. Markkinoilta voi ostaa erilaisia kalaherkkuja suoraan kalastajilta sekä tutustua muihin saariston antimiin ja tuotteisiin. Vuonna 2000 suomalaiset söivät Luonnonvarakeskuksen tilastojen mukaan silakkaa 1,2 kiloa vuodessa henkeä kohden. Kulutus on ollut laskussa, ja vuonna 2017 silakkaa syötiin enää 300 grammaa. Silakan syönti on kenties vierasta nuoremmille kotikokeille. […more]