Monthly Archives: elokuu 2019

Elintarvikkeiden alkuperämerkinnät

Elo 30, 2019 |

Elintarvikkeiden pakkausmerkintäsäädökset edellyttävät, että pakkauksessa ilmoitetaan valmistajan, pakkaajan tai EU:ssa toimivan myyjän nimi ja osoite. Lisäksi on ilmoitettava tarkemmat tiedot elintarvikkeen alkuperämaasta, jos sen ilmoittamatta jättäminen voi johtaa ostajaa harhaan elintarvikkeen todellisen alkuperämaan suhteen. Tämän tarkoituksena on varmistaa, ettei ostaja oleta elintarvikkeen olevan suomalaista alkuperää, jos se on valmistettu muualla tai tuotu Suomeen muualta. jos […more]

Yhteisen ruokapöydän johtoon Reijo Karhinen

Elo 28, 2019 |

Ruoka-alan uuden keskustelufoorumin tavoitteena on saada kaikki ruokajärjestelmän toimijat puhaltamaan yhteen hiileen. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä on kutsunut hallitusohjelman mukaisen yhteisen ruokapöydän puheenjohtajaksi vuorineuvos Reijo Karhisen. Yhteiseen ruokapöytään kutsutaan mukaan alkutuottajia sekä edustajat teollisuuden ja kaupan alan johtoportaasta. Jäsenten lisäksi yhteisen ruokapöydän työhön on tarkoitus kytkeä laajasti alan asiantuntijoita ja sidosryhmiä. Ruoka-Akatemiassa tiistaina Tuusulassa […more]

SUOMALAISEN RUOAN PÄIVÄ 4.9.2019

Elo 26, 2019 |

Suomessa vietetään Suomalaisen ruoan päivää ensimmäistä kertaa. Me, Suomen Keittiömestarit olemme hyvillämme siitä, että suomalainen ruoka saa ansaitsemansa huomion ja oman päivänsä. Toivomme, että juhlapäivänä keittiömestarit, kokit ja kaikki ruokaa tekevät niin ammattilaiset, harrastajat kuin kotikokkaajatkin, osallistuvat tämän päivän viettoon. Juuri tällä hetkellä ruoan raaka-aineemme ovat parhaimmillaan: viljat, marjat, sienet, riista, kalat, kasvikset ja vihannekset. […more]

Hampurilainen maistuu myös kalaisana versiona

Elo 22, 2019 |

Oletko koskaan tavannut ihmistä, joka ei pidä hampurilaisista? Tuskinpa. Niin eri ravintoloista saatavissa kuin kotona tehtävissäkin hampurilaisissa on valinnanvaraa niin laajasti, että jokaisella on varmasti oma lempparihamppari. Hampurilainen mielletään yleensä epäterveelliseksi. Kotona tästä suosikkiruoasta saa kuitenkin helposti terveellisen ja maistuvan version kiinnittämällä huomiota eri raaka-aineisiin ja komponentteihin. Hampurilaissämpylä on vähintään yhtä tärkeä osa hampurilaista kuin […more]

KALAHERKUT HALTUUN -HANKE TUTUSTUTTAA KOTIMAISEEN KALAAN

Elo 15, 2019 |

Kalaherkut haltuun -hankkeessa koululaiset perkaa, paistaa ja maistaa kotimaista kalaa sekä tutustuvat kalaruuan alkulähteille Satakunnassa keväällä 2019 käynnistynyt Kalaherkut haltuun -hanke on jatkona Kalaoppia kouluihin -hankkeelle, jossa koululaiset tutustuivat kotimaiseen lähikalaan ja sen käyttöön elintarvikkeena. Kalaherkut haltuun -hankkeessa tutustutaan kokonaisvaltaisemmin koko elintarvikeketjuun hupia unohtamatta. Hankkeen neljän kunnan yhteistyökoulut (Porin Kuninkaanhaan koulu, Rauman Kourujärven koulu, Säkylän […more]

Lohta A- vai D-fileenä? Kirjain kertoo leikkausasteen

Elo 13, 2019 |

Kirjolohta ja lohta fileenä ostaessa törmää siihen, että fileen edessä on kirjain A:n ja E:n väliltä. Joku voi virheellisesti luulla, että kyseessä olisi fileen laadusta tai kalan tuoreudesta kertova merkintä, mutta tästä ei ole kyse! Fileissä on erilaisia leikkausasteita, ja kirjain kertoo, mitä fileestä on poistettu. A-filee on vähiten käsitelty: siitä on poistettu ainoastaan selkäruoto, […more]

Tee ilmastoteko – syö kotimaista kalaa

Elo 13, 2019 |

Torstaina julkistettu ilmastopaneeli IPCC:n raportti toi esiin monia parannusehdotuksia ilmastomuutoksen torjumiseksi. Tavalliselle kansalaiselle helppo tapa osallistua ilmastotalkoisiin on lisätä kotimaisen kalan osuutta ruokavaliossa. IPCC:n maankäyttöä koskeva erikoisraportti julkistettiin torstaina. Ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää raportin mukaan merkittäviä muutoksia maankäytössä, ruokajärjestelmässä ja kulutustottumuksissa. Yksittäisen ihmisen vaikutusmahdollisuudet maataloustukiin ja käytettäviin viljelytekniikoihin ovat vähäisiä. Joka päivä teemme kuitenkin omassa ruokavaliossamme […more]

Eikö lapselle maistu kalaruoka?

Elo 8, 2019 |

Kesälomat ovat ohi ja arkeen paluu on edessä. Arjen sujuvoittamiseksi moni haluaa arkena kokata ruokaa, joka taatusti maistuu, ja jonka valmistukseen ei kulu koko iltaa. Kala on yksi arkiruokailun pelastaja, sillä se kypsyy nopeasti, ja eri kalalajien ja reseptien joukosta löytyy jokaiselle sopiva herkkuruoka. Kalaa olisi hyvä syödä vähintään kahdesti viikossa. Yksi syy suositukseen on […more]

Lohikunnasta osakeyhtiö

Elo 1, 2019 |