Monthly Archives: heinäkuu 2019

Rapukausi alkaa – näillä vinkeillä järjestät onnistuneet rapujuhlat

Hei 18, 2019 |

Ravustuskausi alkaa tämän viikon sunnuntaina 21. heinäkuuta kello 12. Samalla alkaa myös rapujuhlakausi. Vaikka et olisikaan aiemmin järjestänyt rapujuhlia, näillä vinkeillä onnistut varmasti! Paljonko rapuja? Mikäli tarjoat rapuja alkupalana tai osana isompaa ateriaa, on 6-8 rapua hyvä määrä ruokailijaa kohden. Jos ravut ovat pääruoka, varaa 10-12 rapua per henkilö. Keitinliemen mausteeksi sekä koristeeksi laitetaan kruunutilliä. […more]

Suomalainen ruoka ja kulttuuri esillä Brysselissä

Hei 16, 2019 |

Euroopan talous- ja sosiaalikomitean suomalaisjäsenet järjestävät 17.7.2019 Brysselissä suomalaisen kulttuuri-illan. ETSK:n täysistunnon yhteydessä järjestettävään tilaisuuteen odotetaan noin 350 osallistujaa. Mukana ETSK:n jäseniä ja lukuisa määrä kutsuvieraita. Tilaisuus järjestetään Suomen EU-puheenjohtajuuden kunniaksi. Illan aikana nähdään kulttuuriesityksiä, joista vastaavat digihaitarin virtuoosi Netta Skog sekä tanssitaiteilija Meri Pajunpää. Pääosassa on kuitenkin suomalainen ruoka. Tarjolla on esimerkiksi Raision Benella-savukalaa, varsinais-suomalaista […more]

Ravustuskauden alkuun kaksi viikkoa

Hei 10, 2019 |

Ravustus ja ravuilla herkuttelu kuuluu monen suomalaisen kesään. Ravustuskausi käynnistyy heinäkuun 21. päivä kello 12 ja jatkuu lokakuun viimeiseen päivään.

Savukala – suviherkku vertaansa vailla

Hei 10, 2019 |

Savukalalla herkuttelu on kesän ykkösjuttuja. Savustamalla kalan maku nousee uudelle tasolle, tehden arkisestakin ruuasta makuelämyksen vailla vertaa. Ruokakaupoista löytyy usein valmiiksi savustettuja kaloja, mutta kalan voi savustaa myös itse! Savustamisesta on tullut trendi, ja monesta kesäkeittiöstä löytyykin grillin lisäksi jonkinlainen savustin. Savustaa voi toki monenlaisia raaka-aineita, mutta kala on erityisesti aloittelevalle savustajalle helppo valinta. Sen […more]

Kala ja grilli ne yhteen sopii!

Hei 3, 2019 |

Grillaaminen kuuluu Suomen kesään yhtä tiivisti kuin hyttyset, saunominen ja ukkoskuurot. Siinä missä joskus grilliin löysi tiensä korkeintaan makkara, nykyään grillattavaksi päätyvät erilaiset lihat, kasvikset ja jopa hedelmät. Myös kala on erinomainen grillattava nopean kypsymisensä ansiosta. Vaihtoehtoja on paitsi kalalajien osalta, myös siinä, missä muodossa kalan laittaa grilliin kypsymään. Esimerkiksi lohen voi grillata annospaloiksi leikattuna […more]