Monthly Archives: toukokuu 2019

Pikkusuolaista kalasta – loihdi herkut kesän juhliin

Tou 21, 2019 |

Kesällä viikonloput täyttyvät helposti erilaisista juhlista, eikä ihme: Suomen suvi on parasta aikaa kokoontua ulkona ystävien kesken! Häät, rippijuhlat, valmistujaiset, syntymäpäivät: kaikki yhtä ihania syitä viettää aikaa läheisten, ystävien ja tuttavien kanssa. Tarjoilut ovat olennainen osa juhlia kuin juhlia. Hyvä ruoka jää mieleen ja kruunaa tilaisuuden. Etenkin hellekelillä maistuvat pikkusuolaiset suupalat: kuumalla säällä kylmänä tarjottavat […more]

Suomen kalamarkkinat murroksessa

Tou 20, 2019 |

Kalan kysyntä jatkaa maailmalla kasvuaan. Väestön kasvu, kaupungistuminen ja ruokailutottumusten muuttuminen lisää kalan kysyntää. Teollisuusmaissa ruoan terveellisyys ja kestävä tuotanto ovat entistä tärkeämpiä ruoan ostoperusteita, mitkä myös suosivat kalaa. Suomalaiset haluaisivat lisätä erityisesti kotimaisen kalan käyttöä, mutta kotimainen alkutuotanto ei ole alkuunkaan pystynyt vastaamaan kysynnän muutokseen. Lohen korkealla hinnalla monia vaikutuksia Suomessa kalan kulutuksen kasvu […more]

Suomalaisyritykset esillä maailman suurimmilla kalamessuilla

Tou 20, 2019 |

Oululaisyritys mukana uutuustuotekilpailun finaalissa Brysselissä kokoonnuttiin 27. kertaa järjestettäville Seafood Expo Global/Seafood Processing Global -messuille 7.-9. toukokuuta. Suomi oli neljättä kertaa mukana Pro Kala ry:n koordinoimana. Suomen maaosasto toteutettiin Food from Finland -ilmeellä, ja suomalaiset kalatuotteet herättivät kiinnostusta: Hätälä Oy:n tuotteista kaksi oli mukana uutuustuotteiden Seafood Excellence Global Awards -finaalissa. Suomen maaosastolla oli näytteilleasettajana viisi […more]

K-CITYMARKET JÄRVENPÄÄSTÄ RAPORTTI ARVOSTETTUUN KANSAINVÄLISEEN KAUPAN ALAN PALVELUUN

Tou 11, 2019 |

Arvostettu kansainvälinen ruokakauppa-alan tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio IGD on julkaissut verkkopalvelussaan raportin vierailustaan Järvenpään K-Citymarketiin. IGD on kaupan alan tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio Iso-Britanniasta, joka vierailee vuosittain noin 1000 kaupassa ympäri maailmaa. He tekevät osasta vierailukaupoista kauppakierrosraportin, jossa arvioidaan kauppa. K-Citymarket Järvenpäätä koskevassa raportissa nostetaan esiin muun muassa tuoretuotteet, korkealaatuiset ravintolakonseptit ja sushi, sekä panostus yksityiskohtiin kauppias […more]

Kalatoimiala mukana ilmastokriisin ratkaisemisessa

Tou 9, 2019 |

Kalatoimialalla olisi Kalafoorumin perusteella mahdollisuus profiloitua entistä paremmin ja näkyvämmin yhdeksi ilmastokriisin ratkaisuksi. Kalastus poistaa merestä ravinteita, jotka aiheuttavat meren rehevöitymistä. Kasvatetun kalan hiilijalanjälki on keskimäärin kuudennes naudan ja puolet sian ja broilerin hiilijalanjäljestä. Kalanviljelyn ravinnekuormitus on vain 1-2 prosenttia vesistöjen kokonaiskuormituksesta. Perjantaina 29. maaliskuuta kala-alan ammattilaiset kokoontuivat Holiday Club Caribiaan Kalafoorumiin, jonka aiheena oli […more]

Kalatalouden arvoketju esittäytyy – Jari Multanen, kalanjalostaja

Tou 9, 2019 |

Olen Martin Kalan tehdaspäällikkö. Martin Kala sijaitsee Turussa ja toinen Martin Kalan toimipiste Kaskisissa, jonka ostimme viime vuoden syksyllä. Siellä valmistetaan myös silakkafilettä. Molemmat toimipisteet kuuluvat Kalaneuvos-konserniin. Martin Kala on ennen kaikkea silakkatalo: liikevaihdostamme 50 prosenttia tulee silakasta. Tuotteitamme ovat kokonaisten ja fileoitujen silakoiden lisäksi marinoidut silakat. Joulun alla valmistamme lipeäkalaa. Myös suomukalaa kulkee kauttamme kauppoihin ja tukkuihin: saamme 25 kalastajalta esimerkiksi kuhaa, ahventa, haukea […more]

Suomi esillä maailman suurimmilla kalamessuilla

Tou 9, 2019 |

Brysselissä on kokoonnuttu 27. kertaa järjestettäville Seafood Expo Global/Seafood Processing Global -messuille 7.-9. toukokuuta. Suomi on neljättä kertaa mukana Pro Kala ry:n koordinoimana. Suomen osasto on toteutettu Food from Finland -ilmeellä, ja suomalaiset kalatuotteet herättävät kiinnostusta: Hätälä Oy:n tuotteita oli mukana Seafood Excellence Global Awards -finaalissa. Tämän vuoden messut ovat suuremmat kuin koskaan. Yrityksiä on mukana […more]

Tiesitkö, että kalan syöminen on ympäristöteko?

Tou 9, 2019 |

Pro Kala ry järjesti maaliskuun lopulla Kalafoorumi-seminaarin, jonka aiheena oli kalatoimiala ja ilmastonmuutos. Voit lukea itse seminaarista lisää alta. Pelkkä seminaarin järjestäminen ei kuitenkaan vielä kerro, otetaanko aihe vakavasti: siksi kysyimme sitä osallistujilta seminaarin jälkeen. Saimme vastauksia useilta kymmeniltä kala-alan ihmisiltä ja sen sidosryhmien jäseniltä. Pyysimme vastaajia arvioimaan asteikolla 1-5, kuinka tärkeää on käsitellä ilmastonmuutoksen vaikutuksia […more]

Järvikala voi olla vaihtoehto ulkomaiselle kalalle jo lähitulevaisuudessa. Etenkin särkikalaa riittäisi lautaselle.

Tou 8, 2019 |

Entä jos alaskanseiti ja norjanlohi korvattaisiin koululaisen lautasella kotimaisella särkikalalla? Kalaa riittäisi ja makukin kelpaisi. Mikkelin Kalevankankaan koululla syödään perjantaina kalaa. Tällä kertaa tarjolla on uunissa paistettua alaskanseitä, pyydetty Beringinmereltä. Kaukainen kala näyttäisi kelpaavan silmämääräisesti hyvin. – Maistuu ja monet tykkää syödä kalaa. Kuten lautasilta näkyy, aika monella on kalaa lautasella aika paljon, 5A-luokan oppilas […more]

S-ryhmä laskee kalan hintaa heti – haluaa suomalaiset syömään kotimaista kalaa: ”Suomessa maailman parhaat kalavedet”

Tou 8, 2019 |