Monthly Archives: huhtikuu 2019

Kestävää kehitystä annos kerrallaan

Huh 17, 2019 |

Voiko kouluruokailun hiilijalanjäljen puolittaa ja millaisia vaikutuksia sillä olisi käytännössä kustannuksiin, ruuan valmistustapoihin ja ravitsemuksen kannalta? Tämän Muuramen kunnan ruokapalvelut aikoo nyt selvittää. Muuramen esimerkki on kokeiluna poikkeuksellinen, mutta julkisten keittiöiden ruokatarjonnan vastuullisuus puhututtaa muuallakin, ja aiheeseen liittyvää tutkimusta on tekeillä esimerkiksi Luonnonvarakeskuksessa. Eikä aivan aiheetta: vuosittain julkisiin ruokahankintoihin käytetään Suomessa 350 miljoonaa euroa. Suuri […more]

Muikusta on moneksi – uusi esite ladattavissa ja tilattavissa

Huh 9, 2019 |

Pro Kala ry on aiemmin julkaissut ”Reseptejä jokaiseen makuun” -sarjassa esitteet silakasta ja kirjolohesta. Kolmantena sarjaa täydentää muikku. – Muikku jos mikä on suomalaista ruokaa. Ei sitä missään muualla maailmassa yhtä innoissaan syödä, kommentoi Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen. Muikku on Suomessa sisävesien tärkein saaliskala. Joka vuosi muikkua pyydetään 2,5–2,8 miljoonaa kiloa Luonnonvarakeskuksen tilastojen […more]

Kala on ilmastoystävällinen valinta ja nyhtösilakka uusin trendituote kalasta.2019

Huh 4, 2019 |

Ruokahävikin vähentämisestä ja ilmastonmuutoksen hillitsemisestä on tullut jo monien kuluttajien ja elintarvikealan yrittäjien arkea. Voidaanko ruokavalinnoilla muuttaa jopa yhteiskuntaa ja maailmaa? Vaihtoehtoisten proteiininlähteiden rinnalle kehitellään nyhtösilakkaa. Uudenlaisten kalatuotteiden markkinoille pääsy edellyttää pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta ja ennakkoluulotonta yhteistyötä. Nyhtösilakkaa voisi käyttää kuin jauhelihaa. Espoossa sijaitsee VTT:n laboratorio, jossa kehitetään kalatalouden uusinta tuotetta, nyhtösilakkaa, jonka valmistuksessa hyödynnetään koko […more]

SAKL piti vuosikokouksen Turussa – Sahlstén jatkaa puheenjohtajana

Huh 3, 2019 |

Suomen Ammattikalastajaliiton sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 29.3. Turussa. Olavi Sahlstén Naantalin Merimaskusta jatkaa hallituksen puheenjohtaja. Hallitukseen kokoonpano muuttui jonkin verran. Pitkään hallituksessa ansiokkaasti toiminut Tommi Lindroth jättää hallituksen ja tilalle valittiin Tomi Merisola Luvialta. Varajäsenistä uusia ovat Mikko Heinikoski, Petteri Takala, Heikki Salokangas ja Tanja Åkerfelt. Lähde; SAKL, 29.3.2019

Kalatoimialakin tärkeä tekijä ilmastokriisin ratkaisemisessa

Huh 2, 2019 |

Kalatoimialalla olisi Kalafoorumin perusteella mahdollisuus profiloitua entistä paremmin ja näkyvämmin yhdeksi ilmastokriisin ratkaisuksi. Kalastus poistaa merestä ravinteita, jotka aiheuttavat meren rehevöitymistä. Kasvatetun kalan hiilijalanjälki on keskimäärin kuudennes naudan ja puolet sian ja broilerin hiilijalanjäljestä. Kalanviljelyn ravinnekuormitus on vain 1-2 prosenttia vesistöjen kokonaiskuormituksesta. Perjantaina 29. maaliskuuta kala-alan ammattilaiset kokoontuivat Holiday Club Caribiaan Kalafoorumiin, jonka aiheena oli […more]