Monthly Archives: tammikuu 2019

Ravintola Isä Camillo tarjoaa Suomen parasta kalakeittoa

Tam 31, 2019 |

Suomen parasta kalakeittoa tarjoavan ravintolan tittelin on saanut kuopiolaisravintola Isä Camillo. Suomen Gastronomien Seuran ja Pro Kalan järjestämään kisaan saatiin yli kolmesataa ehdotusta eri puolelta Suomea. Finaaliin yltäneiden ravintoloiden joukosta Isä Camillon bouillabaisse hurmasi asiantuntijaraadin herkullisuudellaan ja keittotaidon korkealuokkaisuudellaan. Parasta kalakeittoa tarjoavan ravintolan valinta juhlistaa Kansallista kalakeittopäivää, jota vietetään tiistaina 12.2. Suomen vanhin ruokaseura on […more]

Sukella soppaan!

Tam 31, 2019 |

Kalakeitto valloittaa Suomen 12. helmikuuta Helmikuun toisena tiistaina herkutellaan suomalaisten suosikkisopalla, monipuolisella ja maukkaalla kalakeitolla. Tänä vuonna Kansallinen kalakeittopäivä houkuttelee makumatkalle teemalla Kalakeittoa kaikista keittiöistä. Kalakeittopäivää vietetään tiistaina 12.2. työpaikoilla, ravintoloissa, kouluissa ja kodeissa ympäri Suomen. Myös maailmalla monissa Suomen edustustoissa tarjotaan päivän kunniaksi kalakeittoa. ”Kalakeitto on ehkä monipuolisin kalaruoka. Se onnistuu kalasta kuin kalasta ja […more]

Eurobarometri: suomalaiset syövät kalaa enemmän kuin EU-maiden kansalaiset keskimäärin

Tam 23, 2019 |

Uusimmasta kalastus- ja vesiviljelytuotteiden kulutustapoja selvittäneestä erityiseurobarometrista käy ilmi, että kala ja äyritäiset maistuvat suomalaisille erittäin hyvin. Vastaajista 54 prosenttia kertoo syövänsä kalaa kotona vähintään kerran kuukaudessa. Vain yhdeksän prosenttia syö kalaa harvemmin kuin kerran vuodessa tai ei koskaan, kun koko EU:ssa vastaava luku on 16 prosenttia. – Kalaa olisi hyvä syödä kahdesti viikossa. Ainakin […more]

Kaloillakin on ”satokaudet” – lataa ilmainen kalenteri!

Tam 15, 2019 |

Monella on käytössään satokausikalenteri, jotta kaupan hedelmä- ja vihannesosastolla voi tehdä parempia valintoja. Samanlaisia kausia on myös pyydetyllä kalalla: eri kalalajeilla on omat sesonkinsa, jolloin niitä saa varmemmin tuoreena. – Keskitalven madeaika tai rapukauden alkaminen heinäkuussa ovat sellaisia juttuja, jotka moni tietää, mutta muiden kalojen suhteen sesongeista ei olla yhtä tietoisia, Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen kertoo. […more]

Alkuperämaan tulee näkyä ravintoloissa toukokuun alusta alkaen

Tam 14, 2019 |