Monthly Archives: marraskuu 2018

Puhemies Risikko: Ruokahävikin vähentäminen on myös ilmastoteko

Mar 29, 2018 |

Torstaina 29.11.2018 Helsingissä Elintarviketeollisuusliiton 75-vuotisjuhlassa puhuneen eduskunnan puhemies Paula Risikon mielestä ruokahävikki on turhaa jätettä, jonka syntyä voidaan välttää. Luonnonvarakeskuksen mukaan ruokahävikkiä syntyy jokaisessa osassa ruokaketjua, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa. ”Olemme kaikki osallisia ja vastuullisia ruokavalintojemme ja käyttäytymisemme kautta. Kolmannes kaikista elintarvikkeista menee hävikkiin – ja se on liikaa”, Risikko sanoi. Risikon mukaan turhaan tuotettu […more]

Elintarvikelainsäädännön kokonaisuudistus etenee eduskuntaan

Mar 29, 2018 |

Hallitus antoi tänään esityksen uudeksi elintarvikelaiksi osana elintarvikelainsäädännön kokonaisuudistusta. Uudistuksen tavoitteena on vähentää lainsäädännöstä elintarvikealan toimijoille ja valvontaviranomaisille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa vaarantamatta elintarviketurvallisuutta sekä lisätä elintarvikevalvonnan riskiperusteisuutta ja vaikuttavuutta. Uusi elintarvikelaki toteuttaa EU:n elintarvikelainsäädäntöön kirjattua periaatetta, jonka mukaan elintarvikealan toimija vastaa elintarvikeketjun kaikissa vaiheissa elintarvikkeiden turvallisuudesta ja siitä, että toiminta täyttää elintarvikelainsäädännön vaatimukset. ”Toimijoille annetaan […more]

Kalakeitto valloittaa Suomen 12.2.2019

Mar 26, 2018 |

Viritä verkot vesille ja valmistaudu Kansalliseen kalakeittopäivään  Yksi suomalaisten soppasuosikeista, herkullinen kalakeitto nostetaan valokeilaan jälleen helmikuussa, kun Kansallista kalakeittopäivää vietetään tiistaina 12.2.2019. Pro Kala ry:n järjestämä Kalakeittopäivä iloittelee tänä vuonna kalakeiton monipuolisuudella, ja teemaksi on nostettu Kalakeittoa kaikista keittiöistä. Päivän kunniaksi Suomen Gastronomien Seura valitsee Suomen parasta kalakeittoa tarjoavan ravintolan. Helmikuun toisena tiistaina valmistetaan ja […more]

Itämeren kalaa kannattaa yhä syödä

Mar 21, 2018 |

Tuoreiden suomalaisarvioiden mukaan dioksiinien pitoisuus kaloissa on pienempi ja kalojen syönti turvallisempaa. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on kuitenkin tänään julkaissut uuden riskiarvion, jonka mukaan kaloissa olevat dioksiinit ovat aiempaa luultua vaarallisempia. Mitä tästä pitäisi ajatella? EFSA on julkaissut näkemyksensä dioksiinien (tarkemmin sanottuna polykloorattujen dibentso-p-dioksiinien ja -furaanien sekä dioksiinin kaltaisten PCB-yhdisteiden) siedettävästä viikkosaannista. Määräksi on uudessa riskinarvioinnissa […more]

Takassa halstrattua lohta ja paistetut silakat etikkaliemessä – Kotimaisen Kalan Ystävien talvikauden kalatärpit

Mar 21, 2018 |

Syystalvi ja lähestyvä joulu ovat otollista aikaa kalan ystävälle. Monen kalan sesonki on parhaimmillaan ja saatavuus hyvä. Kotimaisen Kalan Ystävät -ryhmässä kala on tuttu raaka-aine, ja ystävien kesken jaetaan kauden parhaat kalavinkit. Kotimaisen Kalan Ystävät kokoaa yhteen kalaa rakastavia ihmisiä. Muutaman kerran vuodessa kokoonnutaan yhteiseen pöytään nauttimaan kauden kalaherkuista. – Arvostamme kala-alan ammattilaisten kovaa työtä, […more]

Suomen kalanjalostusteollisuudessa syntyy sivuvirtoja vuosittain noin 20 miljoonaa kiloa.

Mar 18, 2018 |

Siitä valtaosa, noin 14 miljoonaa kiloa, muodostuu kirjolohen ja lohen jalostuksessa. Sivutuotevirtaa syntyy myös vähäarvoisista ja alihyödynnetyistä saaliskaloista, kuten silakasta, kilohailista sekä särkikaloista ja kuoreesta. Tällä hetkellä valtaosa sivutuotevirroista päätyy eläinten rehuksi ja maatalouden ravinteiksi. Näin niiden arvo jää vähäiseksi. Kasvatetut lohikalat kattavat tällä hetkellä yli puolet syödystä kalasta. Suomen siniseen biotalouteen saataisiin kasvua, jos […more]

Kotimaisen kalan kulutus ennallaan –

Mar 14, 2018 |