Monthly Archives: syyskuu 2018

Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkijat lähtevät vuotuiselle tutkimusmatkalleen Itämerelle lauantaina 29.9.2018. Matkan aikana kerätään tietoa silakka- ja kilohailikantojen tilasta.

Syy 30, 2018 |

Vajaat kaksi viikkoa kestävä matka tehdään hiljan telakalta tulleella, pidennetyllä ja kunnostetulla Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) tutkimusalus Arandalla. Kunnostukset ovat parantaneet työskentelymahdollisuuksia myös kalantutkimusmatkoilla, kertoo erikoistutkija Jari Raitaniemi Lukesta. Matka tuottaa tietoa kalakantojen runsaudesta ja koostumuksesta Suomi kerää ainoana maana ammattikalastuksesta riippumatonta tietoa Pohjanlahden silakasta, joka on Suomen kalastukselle ylivoimaisesti tärkein kalakanta. Lähinnä Selkämereltä saatava vuosisaalis […more]

SKKL syyskokous 8.11.2018

Syy 26, 2018 |

KOKOUSKUTSU​   Suomen Kalakauppiasliitto ry:n jäsenet kutsutaan liiton sääntömääräiseen syyskokoukseen. Kokous pidetään 8.11.2018 klo 18.00 Kokouspaikka: Sokos Hotelli Flamingo               Osoite: Tasetie 8, 01510 Vantaa. Ilmoittautuminen ja valtakirjojen tarkistus klo 17.50  SUOMEN KALAKAUPPIASLIITTO ry Hallitus

Mitä Suomi voi oppia Norjan kalankasvatuksen menestystarinasta?

Syy 26, 2018 |

Norjan rannikko on ihanteellinen lohenkasvatukseen. Meri on ympäri vuoden juuri sopivan viileä lohikaloille ja vuorovesi huuhtelee vuonot puhtaiksi. Lohenkasvatus on noussut muutamassa vuosikymmenessä yhdeksi talouden kulmakivistä öljyntuotannon rinnalle. Se on menestystarina, josta kuluttajat ympäri maailman pääsevät nauttimaan. Norjalainen taloustieteilijä Ragnar Tveterås on analysoinut menestystarinan aineksia. Tuotanto ei olisi lähellekään yhtä suurta, ellei lohi sopisi hintansa […more]

Silakka on superruokaa, jonka rasvapitoisuudet ovat syksyllä parhaimmillaan

Syy 25, 2018 |

Syömme lihaa yli suositusten vaikka meressä riittäisi kotimaista terveellistä kalaa yllin kyllin. Tilanne on paradoksaalinen. Suomen merialueen saalista 95 % on silakkaa ja kilohailia. Tällä hetkellä silakkaa syödään kuitenkin vain noin 200−300grammaa vuodessa. Jos kalansaalis käytettäisiin tehokkaasti, silakan käyttöä elintarvikkeena voitaisiin lisätä vähintään kymmenkertaiseksi nykyisestä. Voisiko silakka puhkaista kasvissyöntikuplan? Ennätyksellisen hellekesän aikana Suomenlahtea kurittivat massiiviset […more]

Tervetuloa Stadin Silakkamarkkinoille 7.–13. lokakuuta 2018!

Syy 23, 2018 |

Silakkamarkkinat ovat avoinna sunnuntaista perjantaihin 7.–12. lokakuuta klo 7–19 ja lauantaina 13. lokakuuta klo 7–15.  Silakkamarkkinat vuodesta 1743 Stadin Silakkamarkkinat on yksi Suomen vanhimmista perinnetapahtumista vuodelta 1743. Silakkamarkkinat on vuosien mittaan muuttunut ruoanhakumatkasta yleisötapahtumaksi, jossa yhdistyvät Helsingin merellinen saaristolaisperinne ja moderni ruokakulttuuri. Tavoitteena on jatkossakin säilyttää Silakkamarkkinoiden perinteinen tunnelma ja tukea kalastajien elinkeinoa. Silakkamarkkinoista on muotoutumassa perinteisten markkinoiden […more]

Päijänteen lahnoista tehdään nyt kouluruokaa

Syy 18, 2018 |