Monthly Archives: marraskuu 2015

Kalastusasetus tehostaa kalojen suojelua

Mar 27, 2015 |

Maa- ja metsätalousministeriö 26.11.2015 13.27 Tiedote Uusi kalastusasetus tukee uhanalaisten kalakantojen elvyttämistä. Hallituksen 26. marraskuuta antama asetus nostaa useiden kalalajien suojelun tasoa nykyisestä rauhoitusten ja pyyntimittojen avulla. Etenkin vaelluskalojen suojaa parannetaan. Asetus toteuttaa vuoden 2016 alussa voimaan tulevan uuden kalastuslain tavoitteita. Laki pyrkii turvaamaan kalojen luontaista lisääntymistä ja hyviä kalastusmahdollisuuksia. Tavoitteena on ekologisesti, taloudellisesti ja […more]

Keittiömestari Maija Silvennoinen Maa- ja kotitalousnaisten puheenjohtajaksi

Mar 26, 2015 |

Ravintoloitsija, ruokatoimittaja Maija Silvennoinen Keski-Suomesta valittiin Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n hallituksen puheenjohtajaksi vuosiksi 2016­–2017. Kolmivuotisen hallituspaikkansa uusivat kansanedustaja Mirja Vehkaperä Oulusta ja maatalousyrittäjä Riitta Ryhänen Pohjois-Savosta. Hallituspaikasta luopuneen Maija Willmanin tilalle äänestettiin keskipohjalainen yrittäjä Eija Jukkola, jonka hallituspesti kestää vuoden 2016. Lisäksi hallituksessa jatkavat maa- ja metsätalousyrittäjä Rauni Miettinen Hämeestä, maa- ja metsätalousyrittäjä Pirjo […more]

Jari Multanen valittiin 20.11 SKKL syyskokouksessa varapuheenjohtajaksi

Mar 24, 2015 |

Suomen kalakauppiasliitto ry:n sääntömääräinen syyskokous pidettiin perjantaina 20.11.2015 klo 17.00 Hotelli Presidentti, Helsinki. Hallituksen puheenjohtaja Calle Spring avasi kokouksen, muistuttamalla, että kala-ala on nopearytmistä ja siihen on alan yrittäjien reakoitava nopeasti. Kokouksen jälkeen kuulimme Maa – ja Metsätalousministeriön Elinkeinokalatalousyksikön kuulumisia Kalatalousneuvos Risto Lampiselta. Hallituksen puheenjohtajan jatkaa Calle Spring, Äyriäistukku – Frisch Haus Finland Oy Hallituksen […more]

Suomen Kalakauppiasliiton syyskokous 20.11.2015

Mar 20, 2015 |

Suomen Kalakauppiasliitto ry: n  syyskokous 20.11.2015 klo 17.00 Helsingissä ( Hotelli Presidentti). Asialistalla on sääntömääräiset asia, muun muassa varapuheenjohtajan -ja hallituksen erovuoroisten jäsenten valinta. Kokouksen jälkeen Maa – ja Metsätalousministeriön Kalatalousneuvos Risto Lampinen kertoo ajankohtaisista asioista. Lisätietoa:  SKKL Toiminnanjohtaja Leena Jääskeläinen. 050-524 7757

Jaana Tuominen Elintarviketeollisuusliiton puheenjohtajaksi

Mar 20, 2015 |

Jaana Tuominen Elintarviketeollisuusliiton puheenjohtajaksi Pauligin konsernijohtaja Jaana Tuominen on valittu Elintarviketeollisuusliiton uudeksi puheenjohtajaksi. Ensi vuoden alussa puheenjohtajana aloittava Tuominen on ollut liiton hallituksessa vuodesta 2008 ja hallituksen varapuheenjohtajana vuoden 2015. Puheenjohtajavalinta tehdään liiton syyskokouksessa vuodeksi kerrallaan. – Ruoka ja juomat tuovat hyvää makua ja iloa ihmisten elämään. Yritykset ovat nimenomaan sitä varten, että ne tarjoavat […more]

Tutkijat löysivät lohen koon määräävän geenin – sama geeni säätelee ihmisen murrosikää

Mar 18, 2015 |

Suomalais-norjalainen tutkijaryhmä on löytänyt geenin, joka määrää lohen koon sen palatessa mereltä kotijokeensa kutemaan. Yllättäen sama geeni säätelee myös ihmisen murrosiän alkamista. Tuloksilla on merkittäviä vaikutuksia lohikalakantojen hoitoon ja suojelemiseen, ja niiden soveltaminen voi edistää jopa murrosiän terveysvaikutusten tutkimista. Jokeen nousevan sukukypsän lohen koko riippuu merellä vietettyjen vuosien määrästä. Lohen merivaelluksen pituuden geneettistä taustaa ei […more]

ETL:n verkkosivut uudistuivat

Mar 6, 2015 |

ETL:n verkkosivut uudistuivat TIEDOTE 6.11.2015 Elintarviketeollisuusliiton uudet verkkosivut on julkaistu. Uudet sivut tarjoavat aikaisempaa kattavammin tietoa ETL:n toiminnasta ja jäsenpalveluista. Sivuilta löytyy myös yleistä tietoa Suomen elintarviketeollisuudesta. ”Verkkosivu-uudistuksen tavoitteena on viestiä ETL:n toiminnasta kattavammin sidosryhmille ja esitellä kotimaista elintarviketeollisuutta”, kertoo ETL:n viestintäjohtaja Sirpa Rinne. Sivuille on koottu aikaisempaa runsaammin tietoa siitä, missä kaikessa ETL […more]

Uusi kalabibliografia päihittää netin hakukoneet

Mar 4, 2015 |

Mitä syntyy, kun intohimoinen kalastaja alkaa kerätä kalakirjallisuutta? No ainakin Suomen kalabibliografia osa I ja sille juuri valmistunut jatko-osa II. Teokset sisältävät ainutlaatuista tietoa, jota ei löydä pelkästään nettiä selailemalla. Suomen kalabibliografia osa II on ehdoton työkalu kalatutkijoille ja keräilijöille sekä kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kalakirjallisuudesta. Niteen tekee ainutlaatuiseksi se, että se sisältää tiedot paitsi […more]