Monthly Archives: syyskuu 2015

Syy 30, 2015 |

Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla Biotalous ja puhtaat ratkaisut -kärkihankkeiden toimenpiteiden lisäpanostus on 28,5 milj. euroa Helsinki 29.8.2015 Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan menot ovat vuonna 2016 yhteensä oin 2,6 miljardia euroa ja supistuvat 95 miljoonalla eurolla kuluvaan vuoteen verrattuna. Tulojen arvioidaan vähenevän noin 177 miljoonalla eurolla. Organisaatiomuutoksia ei talousarvioesitykseen sisälly. Määrärahat lisääntyvät mm. tukien maksatusaikataulujen muutoksen […more]

Hallitus tukee vaelluskalakantojen elvyttämistä pilottikohteissa

Syy 29, 2015 |

Hallitus tukee vaelluskalakantojen elvyttämistä pilottikohteissa Helsinki 28.9.2015 Pääministeri Juha Sipilän hallitus on nostanut vaeltavien ja uhanalaisten vaelluskalakantojen elvyttämisen hallituksen luontopolitiikan kärkeen. Maa- ja metsätalousministeriö käynnistää käytännön toimenpiteet kalatiestrategian kärkikohteista valituissa pilottikohteissa. Samalla edistetään uusia ratkaisuja rakennettujen jokien vaelluskalojen kulun ja lisääntymisen turvaamiseksi. Maa- ja metsätalousministeriö suuntaa kärkihankerahoitusta erityisesti yhteisrahoitteisesti toteuttaviin konkreettisiin ja ripeästi liikkeelle lähteviin […more]

Hallitus panostaa siniseen biotalouteen

Syy 29, 2015 |

Hallitus panostaa siniseen biotalouteen Helsinki 28.9.2015 Hallitus vauhdittaa sinistä biotaloutta, joka tähtää vesiluonnonvarojen monipuoliseen hyödyntämiseen. Uutta kasvua haetaan esimerkiksi vesiviljelystä ja suomalaisen vesiosaamiseen perustuvasta viennistä. Sininen biotalous on osa hallituksen biotalouden ja puhtaiden ratkaisujen kärkihankekokonaisuutta. – Suomella on runsaiden vesiluonnonvarojen, monialaisen osaamisen ja hyvän maineen ansiosta erinomaiset edellytykset olla mukana maailmanlaajuisten ongelmien ratkaisemisessa ja laajentaa […more]

Stadin Silakkamarkkinat 4.-10. lokakuuta 2015

Syy 25, 2015 |

Stadin Silakkamarkkinat 4.-10. lokakuuta 2015 Stadin Silakkamarkkinat avataan tänä vuonna perinteisesti lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina. Tapahtumapaikkana ovat merellinen Helsingin Kauppatori ja sitä ympäröivät laiturialueet sekä Havis Amanda. Silakkamarkkinat ovat avoinna 4.-10. lokakuuta sunnuntaista perjantaihin klo 7-19 ja lauantaina klo 7-15. Silakkamarkkinat vuodesta 1743 Stadin Silakkamarkkinat on yksi Suomen vanhimmista perinnetapahtumista vuodelta 1743. Silakkamarkkinat on vuosien mittaan […more]

Rajavesistöyhteistyö mukana kestävän kehityksen huippukokouksen tavoitteissa

Syy 25, 2015 |

Rajavesistöyhteistyö mukana kestävän kehityksen huippukokouksen tavoitteissa Tiedote. Julkaistu: 24.09.2015 klo 12:21 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Suomen aktiivisesti ajamat vesiasiat ovat mukana YK:n kestävän kehityksen huippukokouksen tavoitteissa. New Yorkissa 25. – 27.9. 2015 pidettävässä huippukokouksessa sovitaan kestävän kehityksen tavoitteet vuoteen 2030 saakka. Huippukokouksen yhteydessä ns. vesiystäväryhmä, johon myös Suomi kuuluu, järjestää vesiaiheisen oheistapahtuman. Tilaisuudessa tarkastellaan veden […more]

Syy 22, 2015 |

Juha S. Niemelä maa- ja metsätalousministeriön luonnonvaraosaston osastopäälliköksi Helsinki 17.9.2015 Hallitus nimitti tänään maatalous- ja metsätieteiden tohtori Juha S. Niemelän metsätalousministeriön luonnonvaraosaston osastopäällikön virkaan ajalle 15.10.2015 – 14.10.2020. Virkaan haki määräaikaan mennessä 22 henkilöä. Niemelä aloittaa virassaan 15.10.2015. Juha S. Niemelä on toiminut vuodesta 2010 lähtien Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ylijohtajana. Tätä ennen Niemelä […more]

Arktisuus tuo ruoantuotantoon lisäarvoa – pohjoisuus on kilpailuetu

Syy 8, 2015 |

Suomi on maapallon pohjoisin maatalousmaa. Arktinen sijainti koetaan usein ruoantuotantoa haittaavana tekijänä ja sen positiiviset vaikutukset jäävät huomioimatta. Mutta mitä lisäarvoa pohjoiset olosuhteet antavat ruoantuotannollemme? Puhtaat tuotteet, terve tuotantoympäristö ja terveet eläimet, puhdas ilma, tuotteen korkea ravitsemuksellinen ja hygieeninen laatu sekä läpinäkyvyys ja jäljitettävyys tuovat lisäarvoa pohjoiseen ruoantuotantoon. Vahva kehittämispotentiaali löytyy myös pienestä ympäristöjalanjäljestä, vastuullisesta […more]

Tekniikan tohtori Johanna Buchert Luonnonvarakeskuksen tutkimusjohtajaksi

Syy 8, 2015 |

Johanna Buchert aloitti tutkimusylijohtajana Luonnonvarakeskuksessa Tiedote 18.08.2015 Tekniikan tohtori Johanna Buchert on valittu tutkimuksesta vastaavaksi ylijohtajaksi Luonnonvarakeskukseen. Hän vastaa Luonnonvarakeskuksen tutkimusprosessin ja sen vaikuttavuuden kehittämisestä sekä arvioi tutkimustoimintaa. Tutkimusylijohtaja on nimitetty seitsemän vuoden määräajaksi. Buchertilla on pitkä kokemus tutkimuksen johtamisesta. Hänellä on myös laaja ja monipuolinen kokemus kansainvälisestä tutkimustoiminnasta sekä EU-hankesalkun kehittämisestä. Viimeksi hän on […more]

Elintarviketeollisuuden tuotanto jyrkässä laskussa – valopilkkuna kasvavat investoinnit

Syy 3, 2015 |

ETL / TIEDOTE 2.9.2015   Suomen elintarviketeollisuuden tuotannon arvo on laskenut vuodesta 2013 lähtien. Tämän vuoden tammi-kesäkuussa lasku jyrkkeni 5 prosenttiin. Myös liikevaihto on alentunut jo kahtena peräkkäisenä vuonna. Kylmä alkukesä vauhditti tuotannon alamäkeä. Heikkoa kehitystä selittää myös se, että ihmiset ostavat halvempia tuotteita. Alan vienti romahti Venäjän asettamien tuontipakotteiden vuoksi jo ennen vuoden vaihdetta. […more]

Suomi vaihtoi kalastuskiintiöitä Latvian kanssa

Syy 1, 2015 |

Suomi vaihtoi kalastuskiintiöitä Latvian kanssa Tiedote. Julkaistu: 31.08.2015 klo 15:29 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Maa- ja metsätalousministeriö vaihtoi Latvian kanssa kalastuskiintiöitä. Kiintiövaihdossa Suomi sai 1600 kappaletta lohia Itämeren pääaltaan ja Pohjanlahden lohikiintiöön, jonka suuruus vaihdon jälkeen on 30 387 kappaletta. Latvia sai Suomelta 160 tonnia kilohailia koko Itämerta koskevaan pyyntikiintiöönsä. Vaihto tehtiin, koska Suomi ylitti […more]