Monthly Archives: elokuu 2015

Suomen tavoitteena uusi sopimus Tenojoen kalastuksesta Norjan kanssa

Elo 28, 2015 |

Suomen tavoitteena uusi sopimus Tenojoen kalastuksesta Norjan kanssa Tiedote. Julkaistu: 27.08.2015 klo 17:09 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Suomen ja Norjan edustajat tapasivat tänään Helsingissä ja keskustelivat Tenojoen kalastussopimuksesta. Maiden tavoitteena on saavuttaa yhteisymmärrys uudesta sopimuksesta. Neuvottelut ovat ratkaisuvaiheessa. Norja on aiemmin ilmoittanut harkitsevansa nykyisen sopimuksen irtisanomista, jos neuvotteluissa ei päästä sopimukseen tämän vuoden aikana. Suomi […more]

Kalojen D-vitamiinipitoisuuksissa isot erot

Elo 27, 2015 |

Suuri osa suomalaisten ravinnosta saamasta D-vitamiinista tulee kalasta. Lajista riippuen määrät voivat kuitenkin vaihdella suurestikin. THL:n ylläpitämästä elintarvikkeiden koostumustietopankki Finelistä selviää, kuinka monta mikrogrammaa (µg) D-vitamiinia on sadassa grammassa mitäkin kalaa. Runsaasti D-vitamiinia saa esimerkiksi kuhasta (24,6 µg/100 g), siiasta ja silakasta. Myös lahna ja muikku ovat varsin D-vitamiinipitoisia. Sen sijaan esimerkiksi hauessa D-vitamiinia on vähänlaisesti, vain […more]

Arktisuus tuo ruoantuotantoon lisäarvoa

Elo 24, 2015 |

Arktisuus tuo ruoantuotantoon lisäarvoa – pohjoisuus on kilpailuetu   Luonnonvarakeskus Julkaistu 21.08.2015 09:21 Suomi on maapallon pohjoisin maatalousmaa. Arktinen sijainti koetaan usein ruoantuotantoa haittaavana tekijänä ja sen positiiviset vaikutukset jäävät huomioimatta. Mutta mitä lisäarvoa pohjoiset olosuhteet antavat ruoantuotannollemme? Puhtaat tuotteet, terve tuotantoympäristö ja terveet eläimet, puhdas ilma, tuotteen korkea ravitsemuksellinen ja hygieeninen laatu sekä […more]

Suomi pyrkii sopimukseen Tenojoen kalastuksesta Norjan kanssa

Elo 17, 2015 |

Suomi pyrkii sopimukseen Tenojoen kalastuksesta Norjan kanssa Tiedote. Julkaistu: 16.08.2015 klo 17:30 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Maa- ja metsätalousministeriö järjesti Utsjoella tänään avoimen tiedotus- ja keskustelutilaisuuden Tenojoen kalastussopimusneuvotteluista. Suomi ja Norja ovat neuvotelleet kolmen vuoden ajan nykyisen, vuonna 1989 tehdyn Tenojoen kalastussopimuksen uudistamisesta. Neuvottelut ovat ratkaisuvaiheessa. Norja on ilmoittanut harkitsevansa nykyisen sopimuksen irtisanomista, jos neuvotteluissa […more]

Kalafoorumi 11.9.2015 Kuopio

Elo 14, 2015 |

KALAFOORUMI Aika:         Perjantai 11.9.2015  klo 10 – 14  Paikka:     Sokos Hotel Puijonsarvi Minna Canthin katu 16, 70100 KUOPIO EMKR ohjelmakausi käynnistyy, asiointi muuttui sähköiseksi – mitä rahoitetaan ja miten? Minkälaisia ovat kalamarkkinoiden, ammattikalastuksen ja vesiviljelyn näkymät? Ilmoittautuminen  7.9.2015 mennessä;  katriina.partanen@prokala.fi   Tervetuloa! Katriina Partanen toiminnanjohtaja Pro Kala ry GSM 0400 827 277 katriina.partanen@prokala.fi

ETL, MaRa ja PTY: Hallituksen edistettävä kotimaisen kysynnän elpymistä

Elo 14, 2015 |

TIEDOTE 12.8.2015 Hallituksen edistettävä kotimaisen kysynnän elpymistä Kotimarkkinoita edustavissa liitoissa ollaan huolestuneita siitä, että kotimainen kysyntä on alentunut merkittävästi. Päivittäistavarakaupassa myyntivolyymi ja myynnin arvo ovat alentuneet. Käyttötavarakaupan myynti on laskenut pitkään. Matkailu- ja ravintola-alalle kuluva vuosi on jo neljäs vaikea vuosi peräkkäin. Suomi tarvitsee toimia, jotka lisäävät kotimaista kysyntää ja kotimarkkinoiden elinvoimaisuutta. Elintarviketeollisuudelle, päivittäistavarakaupalle sekä […more]

Suojeleeko uusi kalastuslaki uhanalaisia kalakantojamme?

Elo 7, 2015 |

Suojeleeko uusi kalastuslaki uhanalaisia kalakantojamme? Blogi Kala 22.07.2015 / Teuvo Niva / Luke Uutta kalastuslakia ja -asetusta on valmisteltu jo vuosia. Maaseudulla asuvat kotitarvekalastajat väittävät, että heidän kalastustaan ja päätösoikeuksia kalavesiinsä rajoitetaan liikaa ja perusteetta. Virkistyskalastajat, jotka ovat nuoria kaupunkilaisia, vaativat voimakasta suojelua ja lisää mahdollisuuksia kalastaa vapavälineillä. Ammattikalastajat haluavat yksinkertaisesti kalastuslupia ammattinsa harjoittamiseen. Suojelun […more]