Monthly Archives: toukokuu 2015

Ottiopas – Suomen kattavin kalastusopas ilmaisena web-sovelluksena

Tou 29, 2015 |

Lehdistötiedote 29.5.2015 Ottiopas – Suomen kattavin kalastusopas ilmaisena web-sovelluksena Gummerus ja Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö (SVK) ovat tuottaneet yhteistyössä Ottiopas-nimisen digitaalisen kalastusoppaan. Oppaassa yhdistyvät SVK:n asiantuntijoiden sisältö sekä innovatiiviset toiminnallisuudet, kuten paikantava karttapalvelu ja viehevinkkien jakaminen. Ottiopas julkaistaan tänään 29.5. Ottiopas on suomalaisille vapaa-ajankalastajille koottu runsas ilmainen tietopaketti. Se sisältää 30 kalalajin monipuoliset esittelyt sekä havainnolliset […more]

Talvivaaran kaloissa ei poikkeavia määriä raskasmetalleja

Tou 29, 2015 |

Talvivaaran kaloissa ei poikkeavia määriä raskasmetalleja Talvivaaran kaivoksen alapuolisista vesistä vuoden 2014 lopulla pyydettyjen kalojen keskimääräiset raskasmetallipitoisuudet eivät Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran tutkimuksen mukaan poikkea merkittävästi vertailujärvien kalojen pitoisuuksista. Haitallisten aineiden kertymisen seurantaa jatketaan edelleen sen selvittämiseksi, muuttuvatko pitoisuudet pitemmällä aikavälillä. Evira ja Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos RKTL (nykyisin Luonnonvarakeskus Luke) käynnistivät marraskuussa 2012 maa- ja metsätalousministeriön […more]

Koko ruokaketjun kehittämiseen on satsattava talouskasvun aikaansaamiseksi

Tou 27, 2015 |

TIEDOTE 27.5.2015 Koko ruokaketjun kehittämiseen on satsattava talouskasvun aikaansaamiseksi Elintarviketeollisuusliitossa ollaan tyytyväisiä Suomen uuden hallituksen tavoitteeseen, jossa Suomen taloutta pyritään tervehdyttämään. Liitto kuitenkin muistuttaa, että konkreettisiin toimenpiteisiin ryhdyttäessä on huolehdittava siitä, että Suomen työllisyys paranee ja kotimarkkinakysyntä vahvistuu. Tämä on pääasiassa kotimarkkinoilla toimivalle Suomen elintarviketeollisuudelle elinehto. Pyrkimys yhteiskuntasopimukseen on hallituksen keskeinen tavoite. Jos työmarkkinoilla päästään […more]

Western Systems Oy täyttää 30 vuotta

Tou 25, 2015 |

Suomalainen ohjelmointikieli täyttää 30 vuotta Tiedote. Julkaistu: 25.05.2015 klo 08:15 Western Systems Oy   Western Systems Oy loi vuonna 1985 oman sovelluskehittimen, adWISE:n, joka tunnetaan myös W-kielenä. W-kieli kehitettiin maailmalla tunnetun C-ohjelmointikielen avulla, jotta saataisiin työkalu, jolla on mahdollista päästä samaan lopputulokseen käyttämällä pienempää määrää käskyjä pienemmillä resursseilla. Sama sovelluskuvaus on toiminut alustasta riippumatta MS […more]

Juha Ojala Työtehoseuran toimitusjohtajaksi

Tou 21, 2015 |

Juha Ojala Työtehoseuran toimitusjohtajaksi TTS Työtehoseuran johtokunta on valinnut uudeksi toimitusjohtajaksi 1.8.2015 alkaen MMM, eMBA Juha Ojalan nykyisen toimitusjohtajan, professori Tarmo Luoman jäädessä eläkkeelle. Ojala siirtyy tehtävään maa- ja metsätalousministeriön ylijohtajan tehtävästä. Aikaisemmin hän on toiminut muun muassa työ- ja elinkeinoministeriön metsäalan strategisen ohjelman johtajana. Hän on ollut myös HUS:n strategia- ja liiketoimintajohtajana, Oulun kaupungin […more]

Kalan vienti Tanskaan korjasi Venäjävajetta

Tou 19, 2015 |

Kalatuotteiden vienti Venäjälle loppui elokuussa – viennin kasvu Tanskaan korjasi lovea Tiedote Kala Tilasto 07.05.2015 Suomesta vietiin kalaa ja kalatuotteita ulkomaille 65,8 miljoonaa kiloa vuonna 2014. Viennin määrä kasvoi neljällä miljoonalla kilolla edellisvuodesta. Viennin arvo, vajaa 42 miljoonaa euroa, oli kuitenkin yli kolme miljoonaa euroa pienempi kuin vuonna 2013. Tärkeimmät kalan ja kalatuotteiden vientimaat olivat […more]

Varkauteen rakennetaan uusi kalankasvatuslaitos.

Tou 13, 2015 |

Varkauteen rakennetaan uusi kalankasvatuslaitos. Investoinnin arvo on 13 miljoonaa euroa. Hankkeen takana ovat TukkuHeino, Huutokosken Arvo-Kala ja AII Invest. Ne perustavat yhtiön, joka rakentaa kiertovesiteknologiaa hyödyntävän kalankasvatus- ja käsittelylaitoksen Varkauteen. Rakennettava laitos tuottaa noin miljoona kiloa ekologisesti kestävällä tavalla tuotettua kalaa Suomen ja sen lähialueiden markkinoille. Laitoksen rakennustyöt alkavat syyskuussa, ja ensimmäiset kalat lähtevät kauppoihin […more]

Tou 13, 2015 |

Ministeriölle mitali ja kunniakirja vaelluskalakantojen palauttamiseksi tehdystä työstä 12.5.2015 Maa- ja metsätalousministeriölle myönnettiin 6. toukokuuta Kemijoki-seminaarissa Lohijokitiimi ry:n mitali ja kunniakirja vaelluskalakantojen palauttamiseksi tehdystä työstä. Maa- ja metsätalousministeriö pyrkii myönteiseen vaelluskalakantojen palauttamiseen tähtäävään politiikkaan ja sen aktiiviseen edistämiseen. Ministeriöltä on valmistunut viime vuosina kalastrategia sekä lohi- ja meritaimenstrategia, jotka ovat osaltaan saattaneet vaikuttaa kunniakirjan ja […more]