Monthly Archives: huhtikuu 2015

Lohen ja kasvatetun siian tuottajahinnat nousivat

Huh 27, 2015 |

Lohen ja kasvatetun siian tuottajahinnat nousivat Tiedote Kala Tilasto 23.04.2015 Vuonna 2014 luonnosta pyydetystä lohesta, kirjolohesta, kasvatetusta siiasta, kuhasta ja lahnasta maksetut tuottajahinnat nousivat. Muiden kalojen tuottajahinnat laskivat. Tiedot ilmenevät Luonnonvarakeskuksen (Luke) Kalan tuottajahinnat – tilastosta. Kasvatetun siian keskihinta oli reilut 16 prosenttia (8,55 euroa/kg) ja kasvatetun kirjolohen vajaa 4 prosenttia (4,04 euroa/kg) edellisvuotta korkeampi. […more]

Itämeren kalakantojen monivuotisesta suunnitelmasta

Huh 21, 2015 |

Maatalous- ja kalastusneuvosto yhteisymmärrykseen Itämeren kalakantojen monivuotisesta suunnitelmasta Tiedote. Julkaistu: 20.04.2015 klo 22:05 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Maatalous- ja kalastusneuvosto hyväksyi kokouksessaan 20.4.2015 yleisnäkemyksen ehdotuksesta Itämeren kalakantojen monivuotisesta suunnitelmasta. Ehdotuksella on tarkoitus järjestää silakka-, kilohaili- ja turskakantojen hoito ja käyttö pitkäjänteisesti ennalta vahvistettujen tavoitteiden perusteella. Suomi saavutti keskeiset tavoitteensa. Ehdotuksen käsittely siirtyy seuraavaksi kolmikantaneuvotteluihin Euroopan […more]

Tutkijoita kuultiin kalastuslain toimeenpanon seminaarissa

Huh 20, 2015 |

Tutkijoita kuultiin kalastuslain toimeenpanon seminaarissa 10.04.2015 Maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo Uhanalaiset ja heikot kalakannat ovat puhuttaneet viime aikoina. Eduskunta hyväksyi maaliskuussa uuden kalastuslain, ja uusi kalastusasetus on parhaillaan lausunnolla. Perjantaina 10.4. kuultiin tutkijoiden mielipiteitä siitä, kuinka tutkimustietoa voitaisiin käyttää parhaiten uuden lain toteuttamisessa. Maa- ja metsätalousministeriön järjestämän seminaarin tarkoituksena oli tutkijoiden ja sidosryhmien vuoropuheen […more]

Uusi laki torjuu vieraslajeja, jotka ovat vakava uhka luonnolle

Huh 20, 2015 |

Uusi laki torjuu vieraslajeja, jotka ovat vakava uhka luonnolle Tiedote. Julkaistu: 17.04.2015 klo 11:06 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Haitalliset vieraslajit ovat vakava uhka monimuotoiselle luonnolle. Nyt niitä halutaan torjua uuden vieraslajilain voimin, joka on parhaillaan lausunnoilla. Lain tavoitteena on yhdessä Euroopan laajuisten toimenpiteiden avulla estää kaikkein haitallisimpien vieraslajien tuominen Suomeen, niiden kasvattaminen sekä erityisesti luontoon […more]

MMM määritteli painoalueet vuoden 2015 ruokaketjun kehittämiseen

Huh 10, 2015 |

Ruokaketjun kehittämisen hankehaun painoalueet julkaistiin 09.04.2015 Ruokaketjun toiminnan edistämisen painoalueet vuodelle 2015 on julkaistu. Painoalueita käytetään kansallisen ruokaketjun kehittämisen varoista myönnettävien valtakunnallisten ruokaketjuhankkeiden hankehaussa. Tänä vuonna hankeavustuksia myönnetään noin 4 miljoonaa euroa. Hankkeiden tavoitteena on ruokaketjun kilpailukyvyn nostaminen, kestävän ruuantuotannon edistäminen, ruuan ja ruuantekijöiden arvostuksen lisääminen sekä ruokakulttuurin edistäminen. – Hankkeiden yhtenä tavoitteena on myös […more]

Kalastusaluksia tarkastettiin Itämerellä

Huh 4, 2015 |

Kalastusaluksia tarkastettiin Itämerellä Tiedote. Julkaistu: 02.04.2015 klo 14:56 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Maa- ja metsätalousministeriö ja Rajavartiolaitos osallistuivat EU:n kalastuksenvalvontaoperaatioihin tammikuussa pohjoisella Itämerellä sekä maaliskuussa eteläisellä Itämerellä. Kalastusaluksia ja pyydyksiä tarkastettiin merellä Suomen, Puolan ja Liettuan talousvyöhykkeillä sekä Suomen aluevesillä. Operaatioiden aikana tarkastettiin 28 Suomen, Ruotsin Viron, Latvian, Liettuan ja Puolan lipun alla purjehtivaa kalastusalusta. […more]

SKKL kevätkokous 15.4.2015

Huh 1, 2015 |

Suomen Kalakauppiasliitto ry:n sääntömääräinen kevätkokous pidetään keskiviikkona 15.4.2015 klo 12.00 Park Hotel Käpylä, Pohjolankatu 38, 00600 Helsinki Kokouksessa käsitellään yhdistyksen sääntömääräiset kevätkokousasiat. Lisätietoja ja ilmoittautuminen 9.4 mennessä puhelimitse 050 524 7757, tai sähköpostilla leena.jaaskelainen@kalakauppiasliitto.fi   Tervetuloa! Suomen Kalakauppiasliitto ry / hallitus