Monthly Archives: maaliskuu 2015

Maa 31, 2015 |

Uusi markkinointipäällikkö FM Otto Myöhänen on nimitetty Western Systems Oy:n myynti- ja markkinointipäälliköksi 2.3.2015 alkaen. Myöhänen on aiemmin vastannut projektijohtamisesta, markkinoinnista ja myynnistä Stereoscape Oy:ssä (Helsinki) ja Chenduo Productionsissa (Beijing, Kiina). Hänellä on kattava ymmärrys IT-alasta ja laaja kokemus B2B- ja digitaalisesta markkinoinnista. ”Minulla on erittäin suuret odotukset tulevasta ja rima on asetettu korkealle. Tavoitteenani […more]

Meri- ja kalatalousrahasto-ohjelma tukee sinistä kasvua

Maa 27, 2015 |

Meri- ja kalatalousrahasto-ohjelma tukee sinistä kasvua Tiedote. Julkaistu: 27.03.2015 klo 09:04 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Euroopan komissio on hyväksynyt Euroopan meri- ja kalatalousrahaston Suomen toimintaohjelman. Ohjelman tavoitteena on kotimaisen kalataloussektorin kestävä kasvu, kalakantojen tilan parantaminen sekä Itämeren tilan kohentaminen. – Ohjelma tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet kehittää merialueiden ja kalavarojen kestävää käyttöä ja tukea uutta sinistä kasvua. […more]

Suomi ja Ruotsi sopivat Tornionjoen kalastusmääräyksistä

Maa 26, 2015 |

Suomi ja Ruotsi sopivat Tornionjoen kalastusmääräyksistä kalastuskaudelle 2015 Tiedote. Julkaistu: 25.03.2015 klo 16:46 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Maa- ja metsätalousministeriö päivitti Ruotsin meri- ja vesiviranomaisen kanssa Tornionjoen kalastussääntöä, joka kuuluu Suomen ja Ruotsin väliseen rajajokisopimukseen. Säännöistä neuvotellaan vuosittain, jotta ne pysyisivät ajan tasalla suhteessa kalakantojen tilaan. Samalla pyritään varmistamaan, että kalastus on sopimusalueella kestävää. Allekirjoitetussa […more]

Kalatautien torjunnassa tarvitaan kansallista tutkimusta

Maa 24, 2015 |

Kalatautien torjunnassa tarvitaan kansallista tutkimusta Vain Suomen omat kalatautitutkimukset antavat tarvittavan tiedon eri taudinaiheuttajien käyttäytymistä juuri Suomen olosuhteissa. Suomen hyvää kalatautitilannetta uhkaavat vaihteleva ilmasto ja tuontikalojen mukana leviävät kalataudit. Asiantuntijat kokoontuvat ruotimaan Suomen alatautitilannetta Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran ja Suomen Kalankasvattajaliiton järjestämässä vuotuisessa Kalaterveyspäivässä. Kalaterveyspäivänä on perinteisesti esillä katsaus kalataudeista, lainsäädännöstä ja viranomaisvalvonnasta. Muita aiheita ovat muun […more]

Suomalaisen lautaselle halutaan kotimaista kalaa

Maa 24, 2015 |

Suomalaisen lautaselle halutaan kotimaista kalaa Uutinen Kala 23.03.2015 Kala maistuu suomalaiselle kuluttajalle, sillä kalan kysyntä on lähes kaksinkertaistunut 1980-alun jälkeen. Yli 80 prosenttia kaupallisesta tarjonnasta on kuitenkin tuontikalaa. Kuluttajat toivovat lisää kotimaista kalaa. 1980-luvun alussa lähes kaikki tuorekala oli kotimaista. Suomalaiset söivät silloin vielä yli 30 miljoonaa kiloa silakkaa, kun nykyinen kulutus on enää kymmenesosa […more]

Kuluttajan kalaopas päivitetty – Itämeren turska putosi keltaiselle listalle

Maa 19, 2015 |

Tiedote. Julkaistu: 19.03.2015  WWF Suomi WWF:n Kuluttajan kalaopas on päivitetty. Kotimaisten kalojen osalta oppaan suositukset eivät muutu. Sen sijaan Itämeren itäinen turskakanta ei ole elpynyt odotetulla tavalla takavuosien voimakkaasta ylikalastuksesta. Itämeren itäosista pyydetty turska siirtyy vihreältä listalta keltaiselle. ”Sekä tutkijoiden että kalastajien havainnot ovat viime vuosina osoittaneet itäisen turskakannan olevan huolestuttavassa tilassa. Viimeisimmässä neuvonannossaan […more]

Lue tiedote

Maa 17, 2015 |

Venäjän tuontikiellosta kärsineet kalanjalostajat voivat hakea valtiontukea 31.3. mennessä Tiedote. Julkaistu: 13.03.2015 klo 15:28 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Venäjän kalantuontikielto on aiheuttanut taloudellisia menetyksiä silakan ja kilohailin jalostusyrityksille sekä ammattikalastajille. Hallitus on varannut 600 000 euroa tukirahaa kiellosta kärsineille yrittäjille. Tukirahaa voi hakea Varsinais-Suomen ELY-keskukselta 31.3.2015 klo 16.15 mennessä. Euroopan komissio arvioi tukea parhaillaan. Ennen komission […more]

Eduskunta hyväksyi uuden kalastuslain

Maa 14, 2015 |

Tiedote. Julkaistu: 13.03.2015 klo 14:17 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Eduskunta hyväksyi tänään uuden kalastuslain, joka antaa työvälineet heikentyneiden ja uhanalaisten kalakantojen suojeluun. Laki tukee kalojen luontaista lisääntymistä istutusten sijaan. – Olen todella iloinen, että vuonna 2008 aloitettu uudistustyö saatiin maaliin. Tänään voittajia ovat Suomen kalat ja kalastajat, sanoo maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo. Kalastukseen luodaan uusi, tietoon […more]

Ville Vähä: Paleodieetillä kotimaisen kalan kulutus nousuun?

Maa 14, 2015 |

Luolamiehen tai kivikauden dieettinä tunnettu paleoliittinen ruokavalio on herättänyt runsaasti huomiota ja moni on sitä innostunut kokeilemaan. Paleoruokavaliossa käytetään tuoreita, puhtaita ja mahdollisimman vähän prosessoituja runsasproteiinisia raaka-aineita. Tällä on yhtymäkohtia myös lähi- ja luomuruokaan. Kotimainen luonnonkala on parhaimmillaan kaikkea tätä. Suomalaiset syövät entistä enemmän kalaa, mutta kulutuksen kasvu perustuu ulkomailta rahdattuun kasvatettuun kalaan. Jokainen suomalainen syö fileepainoksi […more]

Tornionjoen lohisaalis uuteen ennätykseen

Maa 14, 2015 |