All posts by admin

Hampurilainen maistuu myös kalaisana versiona

Elo 22, 2019 |

Oletko koskaan tavannut ihmistä, joka ei pidä hampurilaisista? Tuskinpa. Niin eri ravintoloista saatavissa kuin kotona tehtävissäkin hampurilaisissa on valinnanvaraa niin laajasti, että jokaisella on varmasti oma lempparihamppari. Hampurilainen mielletään yleensä epäterveelliseksi. Kotona tästä suosikkiruoasta saa kuitenkin helposti terveellisen ja maistuvan version kiinnittämällä huomiota eri raaka-aineisiin ja komponentteihin. Hampurilaissämpylä on vähintään yhtä tärkeä osa hampurilaista kuin […more]

KALAHERKUT HALTUUN -HANKE TUTUSTUTTAA KOTIMAISEEN KALAAN

Elo 15, 2019 |

Kalaherkut haltuun -hankkeessa koululaiset perkaa, paistaa ja maistaa kotimaista kalaa sekä tutustuvat kalaruuan alkulähteille Satakunnassa keväällä 2019 käynnistynyt Kalaherkut haltuun -hanke on jatkona Kalaoppia kouluihin -hankkeelle, jossa koululaiset tutustuivat kotimaiseen lähikalaan ja sen käyttöön elintarvikkeena. Kalaherkut haltuun -hankkeessa tutustutaan kokonaisvaltaisemmin koko elintarvikeketjuun hupia unohtamatta. Hankkeen neljän kunnan yhteistyökoulut (Porin Kuninkaanhaan koulu, Rauman Kourujärven koulu, Säkylän […more]

Lohta A- vai D-fileenä? Kirjain kertoo leikkausasteen

Elo 13, 2019 |

Kirjolohta ja lohta fileenä ostaessa törmää siihen, että fileen edessä on kirjain A:n ja E:n väliltä. Joku voi virheellisesti luulla, että kyseessä olisi fileen laadusta tai kalan tuoreudesta kertova merkintä, mutta tästä ei ole kyse! Fileissä on erilaisia leikkausasteita, ja kirjain kertoo, mitä fileestä on poistettu. A-filee on vähiten käsitelty: siitä on poistettu ainoastaan selkäruoto, […more]

Tee ilmastoteko – syö kotimaista kalaa

Elo 13, 2019 |

Torstaina julkistettu ilmastopaneeli IPCC:n raportti toi esiin monia parannusehdotuksia ilmastomuutoksen torjumiseksi. Tavalliselle kansalaiselle helppo tapa osallistua ilmastotalkoisiin on lisätä kotimaisen kalan osuutta ruokavaliossa. IPCC:n maankäyttöä koskeva erikoisraportti julkistettiin torstaina. Ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää raportin mukaan merkittäviä muutoksia maankäytössä, ruokajärjestelmässä ja kulutustottumuksissa. Yksittäisen ihmisen vaikutusmahdollisuudet maataloustukiin ja käytettäviin viljelytekniikoihin ovat vähäisiä. Joka päivä teemme kuitenkin omassa ruokavaliossamme […more]

Eikö lapselle maistu kalaruoka?

Elo 8, 2019 |

Kesälomat ovat ohi ja arkeen paluu on edessä. Arjen sujuvoittamiseksi moni haluaa arkena kokata ruokaa, joka taatusti maistuu, ja jonka valmistukseen ei kulu koko iltaa. Kala on yksi arkiruokailun pelastaja, sillä se kypsyy nopeasti, ja eri kalalajien ja reseptien joukosta löytyy jokaiselle sopiva herkkuruoka. Kalaa olisi hyvä syödä vähintään kahdesti viikossa. Yksi syy suositukseen on […more]

Lohikunnasta osakeyhtiö

Elo 1, 2019 |

Turun satamassa toimiva kotimaisten kalankasvattajien osuuskunta Lohikunta on perustettu jo vuonna 1975 huolehtimaan jäsentensä kasvattamien ruokakalojen markkinoinnista. Jalostus lisättiin osuuskunnan toimintaan 1990 -luvulla. Kalanjalostuksen osuus osuuskunnan toiminnassa on ollut koko ajan kasvussa ja muodostaa nykyisin Lohikunnan pääasiallisen toiminnan. Vuonna 2018 kokonaisen kirjolohen osuus myydyistä kiloista oli noin 30 %, kun taas fileiden ja jalosteiden osuus […more]

Kalakeitto maistuu kesälläkin

Hei 24, 2019 |

Keitot ovat kesäistä ruokaa – ei liene sattumaa, että yksi suven suosikkiruoista on kesäkeitto! Kalaisat keitot sopivat kesäpäivään mainiosti. Kalakeittoreseptejä on varmasti yhtä monta kuin kokkejakin. Se on erittäin monipuolinen ruoka, jonka variaatiomahdollisuudet ovat loputtomat. Kuhaa vai lohta? Kermaista vai kirkasta lientä? Mitä kasviksia laitetaan mukaan, entä miten keitto maustetaan? Jos haluat herkutella hifistellen, voit […more]

Rapukausi alkaa – näillä vinkeillä järjestät onnistuneet rapujuhlat

Hei 18, 2019 |

Ravustuskausi alkaa tämän viikon sunnuntaina 21. heinäkuuta kello 12. Samalla alkaa myös rapujuhlakausi. Vaikka et olisikaan aiemmin järjestänyt rapujuhlia, näillä vinkeillä onnistut varmasti! Paljonko rapuja? Mikäli tarjoat rapuja alkupalana tai osana isompaa ateriaa, on 6-8 rapua hyvä määrä ruokailijaa kohden. Jos ravut ovat pääruoka, varaa 10-12 rapua per henkilö. Keitinliemen mausteeksi sekä koristeeksi laitetaan kruunutilliä. […more]

Suomalainen ruoka ja kulttuuri esillä Brysselissä

Hei 16, 2019 |

Euroopan talous- ja sosiaalikomitean suomalaisjäsenet järjestävät 17.7.2019 Brysselissä suomalaisen kulttuuri-illan. ETSK:n täysistunnon yhteydessä järjestettävään tilaisuuteen odotetaan noin 350 osallistujaa. Mukana ETSK:n jäseniä ja lukuisa määrä kutsuvieraita. Tilaisuus järjestetään Suomen EU-puheenjohtajuuden kunniaksi. Illan aikana nähdään kulttuuriesityksiä, joista vastaavat digihaitarin virtuoosi Netta Skog sekä tanssitaiteilija Meri Pajunpää. Pääosassa on kuitenkin suomalainen ruoka. Tarjolla on esimerkiksi Raision Benella-savukalaa, varsinais-suomalaista […more]

Ravustuskauden alkuun kaksi viikkoa

Hei 10, 2019 |

Ravustus ja ravuilla herkuttelu kuuluu monen suomalaisen kesään. Ravustuskausi käynnistyy heinäkuun 21. päivä kello 12 ja jatkuu lokakuun viimeiseen päivään.