All posts by admin

Kotimainen kala hyvässä nosteessa –riittääkö se?

Lok 9, 2018 |

Tänä kesänä olemme saaneet lukea monia hyviä uutisia kalasta. Lähikalahankkeissa rannikolla ja sisämaassa on onnistuttu rakentamaan toimivia ketjuja kalastajalta koulu- ja työpaikkaruokaloihin sekä myös oivallisiksi tuotteiksi vähittäiskauppoihin. Samalla on nostettu positiivisella tavalla esille kotimaisen kalan syönnin merkitys liiallisten ravinteiden poistamisessa vesistöistä ja rannikolta. Varsinkin kalan rasvahapoilla on tutkimuksissa todettu paljon terveyttä edistäviä vaikutuksia. Vaikka Suomi […more]

Suomalaiset syövät vain 3 % pyytämästään silakkasaaliista − Teollisuus tähtää silakan ja kilohailin elintarvikekäytön lisäämiseen

Lok 9, 2018 |

Kalan kysyntä on kaksinkertaistunut kotimaan elintarvikemarkkinoilla 1980-luvun alusta tähän päivään. Silakka on Suomen kaupallisen kalastuksen tärkein saaliskala, jonka käyttö elintarvikkeena voitaisiin moninkertaistaa nykyisestä. Suomeen rekisteröidyt alukset kalastavat runsaan kolmanneksen koko Itämeren silakkasaaliista. Vuonna 2017 silakan osuus Suomen merialueen kaupallisten kalastajien saaliin määrästä oli lähes 90 prosenttia ja arvosta 70 prosenttia. Sitä kalastettiin viime vuonna 136 […more]

Kotimainen luonnonkala entistä turvallisempaa

Lok 5, 2018 |

Suomessa on runsaasti luonnonkalaa, jonka käyttöä voi lisätä turvallisesti. Tämä selviää tuoreesta tutkimuksesta, jonka mukaan useimmissa kotimaisissa kaloissa on erittäin vähän ympäristömyrkkyjä. Näitä kaloja ovat mm. siika, muikku ja särki sekä merialueiden ahven, kuha ja made. Lisäämällä kotimaisen luonnonkalan käyttöä voidaan saavuttaa kansanterveydellisiä hyötyjä, lisätä lähiruoan tarjontaa sekä edistää kalataloutta. Luonnonkalojen kulutus poistaa lisäksi vesistä […more]

Kassilohi onkin ekoteko – päästöt romahtivat murto-osaan

Lok 3, 2018 |

Itämerirehun tulo markkinoille kaksi vuotta sitten lopetti ravinteiden siirtymisen valtameristä Suomen vesistöihin. On yleinen harhaluulo, että kalankasvatus kuormittaa ympäristöä. Monilla on asiasta virheellinen mielikuva. Näin väittää Kalaneuvos-yrityksen varatoimitusjohtaja Toni Hukkanen. – Meillä olisi erinomaiset olosuhteet kalankasvatuksen lisäämiseen, kalansyönnin lisääminen olisi oikea ekoteko, hän sanoo. Kalaneuvos on yksityinen yritys, joka myy kasvatettua kalaa 75 miljoonalla eurolla […more]

Silakkamarkkinoilla perinteet kohtaavat modernin ruokakulttuurin

Lok 3, 2018 |

Silakkamarkkinakausi on jälleen pyörähtänyt käyntiin. Helsingissä perinteiset Stadin silakkamarkkinat alkavat lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina ja jatkuvat seuraavaan lauantaihin. Silakkaherkkuja pääsee nauttimaan markkinoiden ajaksi pystytettävässä pop up -silakkaravintolassa, ja onpa markkinahumusta mahdollista piipahtaa saunaankin. Kalastajille Pirjo ja Reima Saloselle tämä on jo 29. vuosi Helsingin silakkamarkkinoilla.   Stadin Silakkamarkkinat on yksi Suomen pitkäikäisimmistä yleisötapahtumista, ja tänäkin vuonna […more]

Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkijat lähtevät vuotuiselle tutkimusmatkalleen Itämerelle lauantaina 29.9.2018. Matkan aikana kerätään tietoa silakka- ja kilohailikantojen tilasta.

Syy 30, 2018 |

Vajaat kaksi viikkoa kestävä matka tehdään hiljan telakalta tulleella, pidennetyllä ja kunnostetulla Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) tutkimusalus Arandalla. Kunnostukset ovat parantaneet työskentelymahdollisuuksia myös kalantutkimusmatkoilla, kertoo erikoistutkija Jari Raitaniemi Lukesta. Matka tuottaa tietoa kalakantojen runsaudesta ja koostumuksesta Suomi kerää ainoana maana ammattikalastuksesta riippumatonta tietoa Pohjanlahden silakasta, joka on Suomen kalastukselle ylivoimaisesti tärkein kalakanta. Lähinnä Selkämereltä saatava vuosisaalis […more]

SKKL syyskokous 8.11.2018

Syy 26, 2018 |

KOKOUSKUTSU​   Suomen Kalakauppiasliitto ry:n jäsenet kutsutaan liiton sääntömääräiseen syyskokoukseen. Kokous pidetään 8.11.2018 klo 18.00 Kokouspaikka: Sokos Hotelli Flamingo               Osoite: Tasetie 8, 01510 Vantaa. Ilmoittautuminen ja valtakirjojen tarkistus klo 17.50  SUOMEN KALAKAUPPIASLIITTO ry Hallitus

Mitä Suomi voi oppia Norjan kalankasvatuksen menestystarinasta?

Syy 26, 2018 |

Norjan rannikko on ihanteellinen lohenkasvatukseen. Meri on ympäri vuoden juuri sopivan viileä lohikaloille ja vuorovesi huuhtelee vuonot puhtaiksi. Lohenkasvatus on noussut muutamassa vuosikymmenessä yhdeksi talouden kulmakivistä öljyntuotannon rinnalle. Se on menestystarina, josta kuluttajat ympäri maailman pääsevät nauttimaan. Norjalainen taloustieteilijä Ragnar Tveterås on analysoinut menestystarinan aineksia. Tuotanto ei olisi lähellekään yhtä suurta, ellei lohi sopisi hintansa […more]

Silakka on superruokaa, jonka rasvapitoisuudet ovat syksyllä parhaimmillaan

Syy 25, 2018 |

Syömme lihaa yli suositusten vaikka meressä riittäisi kotimaista terveellistä kalaa yllin kyllin. Tilanne on paradoksaalinen. Suomen merialueen saalista 95 % on silakkaa ja kilohailia. Tällä hetkellä silakkaa syödään kuitenkin vain noin 200−300grammaa vuodessa. Jos kalansaalis käytettäisiin tehokkaasti, silakan käyttöä elintarvikkeena voitaisiin lisätä vähintään kymmenkertaiseksi nykyisestä. Voisiko silakka puhkaista kasvissyöntikuplan? Ennätyksellisen hellekesän aikana Suomenlahtea kurittivat massiiviset […more]

Tervetuloa Stadin Silakkamarkkinoille 7.–13. lokakuuta 2018!

Syy 23, 2018 |

Silakkamarkkinat ovat avoinna sunnuntaista perjantaihin 7.–12. lokakuuta klo 7–19 ja lauantaina 13. lokakuuta klo 7–15.  Silakkamarkkinat vuodesta 1743 Stadin Silakkamarkkinat on yksi Suomen vanhimmista perinnetapahtumista vuodelta 1743. Silakkamarkkinat on vuosien mittaan muuttunut ruoanhakumatkasta yleisötapahtumaksi, jossa yhdistyvät Helsingin merellinen saaristolaisperinne ja moderni ruokakulttuuri. Tavoitteena on jatkossakin säilyttää Silakkamarkkinoiden perinteinen tunnelma ja tukea kalastajien elinkeinoa. Silakkamarkkinoista on muotoutumassa perinteisten markkinoiden […more]