All posts by admin

Kirjolohi kruunaa juhannusaterian

Kes 18, 2019 |

Jo sanan ”juhannus” sanominen saa suomalaiselle hymyn kasvoille. Kun perään lisätään ”ateria”, nousee myös vesi kielelle; juhannukseen, kuten muihinkin juhliin, kuuluu olennaisesti myös juhla-ateria. Juhannuksena pöytään kannetaan uusia perunoita ja muita kesäisiä makuja hyvää juomaa unohtamatta. Kun kuvioon lisätään vielä herkullinen kirjolohi, on mittumaari täydellinen! Kasvatettua kirjolohta saa tuoreena ympäri vuoden. Kauppojen ja kalatiskien valikoimista […more]

Olli Wikberg elintarvikemarkkinavaltuutetuksi

Kes 13, 2019 |

Hallitus on nimittänyt elintarvikemarkinavaltuutetun virkaan oikeustieteen tohtori, varatuomari Olli Wikbergin ajalle 1.9.2019 – 31.8.2024. Virka on uusi ja se perustuu 1.1.2019 voimaantulleeseen elintarvikemarkkinalakiin. Olli Wikberg työskentelee tällä hetkellä oikeusministeriössä lainsäädäntöneuvoksena. Aiemmin hän on toiminut mm. markkinaoikeustuomarina markkinaoikeudessa vuosina 2011 – 2018. Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan varapuheenjohtaja Wikberg on ollut vuodesta 2014 lähtien. Elintarvikemarkkinavaltuutetun tehtäviin kuuluu elintarvikeketjun toimintaan liittyvien […more]

Rysäsilakan sesonki on käynnissä

Kes 12, 2019 |

Jos tarkastelee pyydetyn kalan sesonkikalenteria, voi huomata, että silakkaa on saatavilla lähes ympäri vuoden keskikesän pientä taukoa lukuun ottamatta. Silakkatroolien parasta aikaa ovatkin pimenevät syksyn ja alkutalven päivät, mutta loppukevään ja alkukesän taitteessa on puolestaan rysäsilakan sesonki. – Rysä on passiivinen pyydys, avaa kalastaja Reima Salonen. Siinä missä troolarit vetävät troolia eli tietynlaista nuottaa perässään, rysä […more]

Pro Kala ry: Kotimainen kala sätkisi työllisyyden nousuun

Kes 11, 2019 |

Pro Kala nostaa uudesta hallitusohjelmasta esiin kolme keinoa kalatoimialan kohentamiseksi. Ensiksi Pro Kala ry vaatii kotimaiselle kalalle edistämisohjelmaa, jolla saataisiin tarjonta ja kulutus nousuun. ”Kuluttajille panostus kotimaisuuteen sopii varmasti, sillä alkuvuonna julkaistun EU-barometrin mukaan 62 prosenttia suomalaisista kertoo arvostavansa juuri kotimaista kalaa. Syy kotimaisen kalan kulutuksen laskuun on saatavuudessa”, väittää Pro Kalan toiminnanjohtaja Katriina Partanen […more]

Ilmastonmuutos hoikistaa Selkämeren silakoita – rasvaa vähemmän, mutta terveellisempää

Kes 11, 2019 |

Ilmaston ja pohjoisen Itämeren lämpötilan nousu sekä meriveden makeutuminen vaikuttavat Selkä- ja Saaristonmeren silakoihin. Kalakanta on kasvanut, mutta silakat ovat hoikistumassa ja niiden rasvapitoisuus sekä -koostumus on muuttumassa. Silakan ravintomuutosten seurauksena kalan lihasrasva on muuttunut ihmisravinnon näkökulmasta terveellisemmäksi. Silakoissa on aiempaa enemmän terveydelle edullisia ja välttämättömiä omega-3 -rasvahappoja. Meriluonnon ja silakkakannan muutoksia Selkämeren ja Saaristomeren […more]

Kalan arvoketju esittäytyy – Tiina Maanpää, laatupäällikkö

Kes 7, 2019 |

Olen työskennellyt Länsi-Rannikon Kalassa noin kuusi ja puoli vuotta. Tehtäviini kuuluu muun muassa omavalvonnasta huolehtiminen, yhteistyö terveystarkastajien kanssa, näytteenotto, pesujen tarkastusta, varastokirjanpitoa ja rahtikirjojen täyttämistä. Käsittelen myös mahdolliset reklamaatiot ja olen yhteydessä asiakkaisiin. Koulutukseltani olen bio- ja elintarviketekniikan insinööri. Aiemmin olen työskennellyt margariinitehtaalla ja Leafin karkkitehtaalla. Määräaikaisuuden päättyessä kuulin Länsi-Rannikon Kalalla olevan laatupaikan auki, ja […more]

Edistetään monipuolisesti kotimaisten kalalajien hyödyntämistä

Kes 7, 2019 |

Alkuviikolla julkistettiin uusi hallitusohjelma, missä myös kala ja kalatoimiala on huomiotu. Yksi ohjelman tavoitteista on ”Kasvua ja työllisyyttä luonnon antimista”, jonka keinoiksi on lueteltu useita eri kalatoimialaa koskevia suunnitelmia tulevalle hallituskaudelle. Pro Kala ry nostaa esille erityisesti nämä kolme: ”Lisätään kotimaisen kalan tarjontaa ja osuutta kulutuksesta kestävästi laatimalla kotimaisen kalan edistämisohjelma” Suomalaiset syövät Euroopan komission […more]

Maailman merien päivän kunniaksi meriystävällistä ruokaa

Kes 6, 2019 |

Lauantaina 8. kesäkuuta vietetään Maailman merien päivää. Se on YK-päivä, jota on virallisesti vietetty vuodesta 2008. Meret, pienet ja suuret, ovat tärkeitä luonnolle sekä ihmiskunnalle, mutta esimerkiksi muovijätteen ja rehevöitymisen takia osa meristämme voi huonosti. Meitä lähimpänä oleva meri on tietysti Itämeri. Valitettavasti sitä sanotaan monesti maailman saastuneimmaksi mereksi. Se on mereksi matala, eikä sen […more]

Päätös alentaa kotimaisen kalan hintaa innosti kuluttajat ostoksille. Etenkin lohi ja sesonkikalat myyvät aiempaa paremmin.

Kes 5, 2019 |

S-ryhmä alensi toukokuussa kotimaisten kalatuotteiden hintaa ja lisäsi kalatuotteiden sekä -reseptien tarjontaa ja näkyvyyttä myymälöissä. Valikoimajohtaja Antti Oksan mukaan myynnin kasvu on ylittänyt kaikki odotukset. ”Usein myynnin kasvua näkyy tuotetasolla, mutta on täysin poikkeuksellista, että kokonaisen tuoteryhmän myynti kasvaa 20 prosenttia”, Oksa sanoo. Hän ei muista oman uransa varrelta toista vastaavaa kasvupiikkiä. Lähimmäs päästiin muutamia […more]

Sesonkikalat siivittävät kalakauppaa

Tou 25, 2019 |