All posts by admin

Silakkakiintiöstä uhkaa jäädä osa kalastamatta – ”Syksy on ollut huono kaikille”

Jou 12, 2018 |

Silakan kalastuskiintiöt uhkasivat loppua jo alkukesästä. EU myönsi lisää pyyntikiintiötä, mutta lisäkiintiöistä osa jäänee käyttämättä myrskyjen takia. Viikonlopun silakkasaalis saapuu Kaskistan satamaan maanantaina aamukuudelta troolari Sonnskärin ruumassa. Selkämerestä nousi perjantaina iltapäivällä alkaneella matkalla 45 000 kiloa silakkaa, josta noin 18 000 kiloa päätyy ihmisruuaksi. Loput käytetään rehuksi. Sonnskärin aluskohtaista kalastuskiintiötä uhkaa jäädä tältä vuodelta käyttämättä. […more]

Ministeri Leppä: Kouluruuan uudistaminen seuraavaan hallitusohjelmaan

Jou 10, 2018 |

Suomalainen, maksuton kouluruokailu on yksi hienon koulujärjestelmämme kivijaloista. Juuri siksi kouluruokailua tulee kehittää kunnianhimoisesti yhä parempaan suuntaan, sanoi maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä puheessaan maanantaina 10.12. kouluruuan 70-vuotisseminaarissa Hanasaaressa. Tuore kouluterveyskysely pysäytti maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän henkilökohtaisesti, sillä sen mukaan joillakin paikkakunnilla jopa 60 prosenttia nuorista jättää vähintään kerran viikossa koululounaan syömättä. Toisaalla taas […more]

Ravitsemustutkija toivoo lisää kalaa suomalaisten lautasille

Jou 4, 2018 |

Tutkimustulokset osoittavat, että kala on tärkeä osa terveellistä ruokavaliota, ja sen syöntiä kannattaisi lisätä nykyisestä. Kuluttajatutkimusten tulokset ovat samansuuntaisia. Jopa 75 prosenttia suomalaisista haluaisi syödä enemmän kalaa. Jouluna kannattaa ottaa vinkistä vaari ja koota vaikka koko joulupöytä kalan ympärille.   Kalan myönteiset terveysvaikutukset tunnetaan hyvin. Kalan kulutuksen kasvattaminen lisää monityydyttymättömien rasvahappojen, D-vitamiinin, seleenin ja jodin […more]

Kalan arvoketju esittäytyy – Juhani Larjos, kalatukkuri

Jou 4, 2018 |

Parasta ja pahinta kala-alan tukkuyrittämisessä ovat ennakoimattomat tilanteet, jotka muuttuvat joka hetki – olemmehan luonnon armoilla. Jokainen päivä tuo ihan uudet haasteet. Niissä haasteissa on myös yrittämisen suola: leipääntymään ei kerta kaikkiaan ehdi, kun työ ei koskaan tule valmiiksi. Tulin kala-alalle kuten moni muukin, kutsumuksesta. Lapsuuden kalastusharrastuksissa syttyi mielenkiinto kalaan, tutustuin alan ihmisiin ja päädyin […more]

Itsenäisyyspäivän kalaisa juhlapöytä syntyy suomalaisella työllä

Jou 3, 2018 |

Itsenäisyyspäivä on Suomen ja suomalaisuuden juhla. Mikäpä olisikaan parempi tapa juhlistaa 101-vuotiasta Suomea kuin kattaa pöytään suomalaisella työllä syntynyt kalaisa juhlamenyy! Kala on aina ollut suomalaisen ruokavalion kulmakiviä. Nykyään kalatalous on yksi modernin elintarviketuotannon elinkeinoista, ja kalan kuluttajan ruokapöytään kuljettaa kalatalouden ammattilaisten tiivis ketju. Itsenäisyyspäivä on hyvä hetki pysähtyä pohtimaan kotimaisen ruoan merkitystä. Ammattilaisten ketju […more]

Puhemies Risikko: Ruokahävikin vähentäminen on myös ilmastoteko

Mar 29, 2018 |

Torstaina 29.11.2018 Helsingissä Elintarviketeollisuusliiton 75-vuotisjuhlassa puhuneen eduskunnan puhemies Paula Risikon mielestä ruokahävikki on turhaa jätettä, jonka syntyä voidaan välttää. Luonnonvarakeskuksen mukaan ruokahävikkiä syntyy jokaisessa osassa ruokaketjua, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa. ”Olemme kaikki osallisia ja vastuullisia ruokavalintojemme ja käyttäytymisemme kautta. Kolmannes kaikista elintarvikkeista menee hävikkiin – ja se on liikaa”, Risikko sanoi. Risikon mukaan turhaan tuotettu […more]

Elintarvikelainsäädännön kokonaisuudistus etenee eduskuntaan

Mar 29, 2018 |

Hallitus antoi tänään esityksen uudeksi elintarvikelaiksi osana elintarvikelainsäädännön kokonaisuudistusta. Uudistuksen tavoitteena on vähentää lainsäädännöstä elintarvikealan toimijoille ja valvontaviranomaisille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa vaarantamatta elintarviketurvallisuutta sekä lisätä elintarvikevalvonnan riskiperusteisuutta ja vaikuttavuutta. Uusi elintarvikelaki toteuttaa EU:n elintarvikelainsäädäntöön kirjattua periaatetta, jonka mukaan elintarvikealan toimija vastaa elintarvikeketjun kaikissa vaiheissa elintarvikkeiden turvallisuudesta ja siitä, että toiminta täyttää elintarvikelainsäädännön vaatimukset. ”Toimijoille annetaan […more]

Kalakeitto valloittaa Suomen 12.2.2019

Mar 26, 2018 |

Viritä verkot vesille ja valmistaudu Kansalliseen kalakeittopäivään  Yksi suomalaisten soppasuosikeista, herkullinen kalakeitto nostetaan valokeilaan jälleen helmikuussa, kun Kansallista kalakeittopäivää vietetään tiistaina 12.2.2019. Pro Kala ry:n järjestämä Kalakeittopäivä iloittelee tänä vuonna kalakeiton monipuolisuudella, ja teemaksi on nostettu Kalakeittoa kaikista keittiöistä. Päivän kunniaksi Suomen Gastronomien Seura valitsee Suomen parasta kalakeittoa tarjoavan ravintolan. Helmikuun toisena tiistaina valmistetaan ja […more]

Itämeren kalaa kannattaa yhä syödä

Mar 21, 2018 |

Tuoreiden suomalaisarvioiden mukaan dioksiinien pitoisuus kaloissa on pienempi ja kalojen syönti turvallisempaa. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on kuitenkin tänään julkaissut uuden riskiarvion, jonka mukaan kaloissa olevat dioksiinit ovat aiempaa luultua vaarallisempia. Mitä tästä pitäisi ajatella? EFSA on julkaissut näkemyksensä dioksiinien (tarkemmin sanottuna polykloorattujen dibentso-p-dioksiinien ja -furaanien sekä dioksiinin kaltaisten PCB-yhdisteiden) siedettävästä viikkosaannista. Määräksi on uudessa riskinarvioinnissa […more]

Takassa halstrattua lohta ja paistetut silakat etikkaliemessä – Kotimaisen Kalan Ystävien talvikauden kalatärpit

Mar 21, 2018 |

Syystalvi ja lähestyvä joulu ovat otollista aikaa kalan ystävälle. Monen kalan sesonki on parhaimmillaan ja saatavuus hyvä. Kotimaisen Kalan Ystävät -ryhmässä kala on tuttu raaka-aine, ja ystävien kesken jaetaan kauden parhaat kalavinkit. Kotimaisen Kalan Ystävät kokoaa yhteen kalaa rakastavia ihmisiä. Muutaman kerran vuodessa kokoonnutaan yhteiseen pöytään nauttimaan kauden kalaherkuista. – Arvostamme kala-alan ammattilaisten kovaa työtä, […more]