All posts by admin

Maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän salkku on täynnä biotaloutta

Tou 22, 2017 |

Toukokuun 5. päivänä 2017 tasavallan presidentti nimitti kansanedustaja Jari Lepän valtioneuvoston jäseneksi. Samalla Suomi sai uuden maa- ja metsätalousministerin, jolle maidontuotanto on omakohtaisesti tuttua työtä ja mielimaisema järvien, metsien ja kumpuilevien maisemien Savo. Maailmalla ministeri Leppä on suomalaisen ruuan ja biotalouden lähettiläs. Maatalousteknikon koulutuksen hankkinut Jari Leppä (s. 1959) on siviiliammatiltaan maanviljelijä ja yrittäjä. Leppä […more]

SKKL Kevätkokous 19.5.2017

Tou 22, 2017 |

Suomen Kalakauppiasliitto ry:n sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 19.5.2017, Park Hotel Käpylä, Helsinki         Kokouksessa käsiteltiin liiton sääntömääräiset kevätkokousasiat. SKKL hallitus huomioi Kalatukku E.Erikssonin hallituksen puheenjohtajaa ja liiton hallituksenjäsentä Kai Röntystä Suomen Yrittäjien Timanttiristilä.   Suomen Kalakauppiasliitto ry:n hallitus

Kokouskutsu liiton syyskokoukseen Pe 18.11.2016 klo 18.00

Mar 12, 2016 |

Suomen Kalakauppiasliiton jäsenet kutsutaan liiton sääntömääräiseen syyskokoukseen. Kokous pidetään 18.11.2016 klo 18.00. KOKOUSPAIKKA: Hotelli Paasitorni, Paasivuorenkatu 5, 00530 Helsinki. Kokoustila: Tivoli Ilmoittautuminen ja valtakirjojen tarkistus klo 17.30   Illallinen klo 19.30. Liitto tarjoaa jäsenilleen illallisen kokouksen jälkeen graniittilinnassa. Illalliselle tarvitsemme ennakkoilmoittautumisen. Ilmoittautumisen voi tehdä sähköpostite: kari.yliharsila@kalakauppiasliitto.fi tai puhelimitse Kari Ylihärsilä: 0400 577272. Ilmoittautumiset Karille Ma […more]

Vastuullisuudesta tuli arkipäivää kalakaupassa

Huh 18, 2016 |

Vastuullisuudesta tuli arkipäivää kalakaupassa. Vuonna 2012 käynnistetty WWF:n Kalakampanja on saatu onnellisesti päätökseen ja tulokset ovat vaikuttavia. Kalakampanjan kunnianhimoiset tavoitteet on saavutettu lähes täydellisesti. Kampanjan päätavoitteeksi määriteltiin, ettei Suomessa vuoden 2015 loppuun mennessä olisi kaupan WWF:n Kalaoppaan punaisella listalla olevia kaloja. Kalakampanjan loppuraporttia varten tehtyyn kyselyyn vastasi kattava joukko yrityksiä, joiden valikoimissa olevista tuotteista keskimäärin […more]

Kalan ja Lihan jäljitettävyys kunnossa

Huh 15, 2016 |

Lihan ja kalan  jäljitettävyys ja sen valvonta ovat Suomessa hyvällä mallilla. Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran johdolla toteutettu kansallinen jäljitettävyyden valvontaprojekti vahvisti, että liha- ja kala-alan laitosten sekä liha- ja kalavalmisteita käsittelevien elintarvikehuoneistojen jäljitettävyystiedot tuotteistaan ovat valtaosin kunnossa. Jäljitettävyyden valvontaprojekti toteutettiin Suomessa maalis-marraskuussa 2015. Sen aikana tarkastettiin 22 kala-alan ja 30 liha-alan laitosta sekä 15 muuta elintarvikehuoneistoa eri puolilta […more]

Kalastusrajoitukset voimaan saimaannorpan suojelemiseksi

Huh 14, 2016 |

Tiedote. Julkaistu: 14.04.2016 klo 17:16 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Hallitus on tänään päättänyt kalastusrajoituksista ja alueista, joilla kielletään saimaannorpalle haitallisimpien pyydysten käyttö. Hyväksytyllä asetuksella täydennetään ELY-keskuksen ja vesialueiden omistajien välisten sopimusten nojalla syntynyttä kalastusrajoitusaluetta, jotta rajoitusalueesta saadaan kattava ja yhtenäinen. Uusi asetus ja kalastusrajoitussopimukset tulevat voimaan 15. huhtikuuta. Rajoitusten tavoitteena on turvata erittäin uhanalaisen saimaannorppakannan […more]

Jos se on lähiruokaa, se on Kotoisaa

Huh 11, 2016 |

S-markettien Kotoisat-listat tuovat piirinmestareiden parhaat tuotteet kaiken kansan tietoon. S-market-ketju on Suomen suurin paikallisruokien myyjä. Lähileipomon päiväntuore leipä, paikallisen marjatilan mansikkahillo tai pienpanimon hauskasti nimetty olut. Paikallisruokaa ja pienten valmistajien tuotteita, joista kansa tykkää, mutta jotka helposti hukkuvat markettien hyllyyn. ”Kuluttajilla on kova halu ostaa pienten ja paikallisten valmistajien tuotteita ja osoittaa näin arvostusta heidän […more]

Kaupallisen kalastuksen toimijakohtaisten kiintiöiden valmistelu etenee

Huh 11, 2016 |

Kaupallisen kalastuksen toimijakohtaisten kiintiöiden valmistelu etenee – lakiehdotus lausunnolla Tiedote. Julkaistu: 07.04.2016 klo 11:10 Julkaisija: Maa- ja metsätalousministeriö Merialueen kaupallisen kalastuksen sääntelyä muutetaan kalavarojen hyödyntämisen, sisävesialusten ja kalan markkinajärjestelyiden osalta. Uudistus on osa EU:n yhteisen kalastuspolitiikan toimeenpanoa. Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi EU:n yhteisen kalastuspolitiikan kansallisesta täytäntöönpanosta on lausunnolla 11. toukokuuta saakka. Nykytilanteeseen verrattuna lakiehdotuksessa suurin […more]

SKKL yhteystiedot muuttuvat 1.5.2016

Huh 5, 2016 |

Liiton uudet yhteystiedot ovat; Suomen Kalakauppiasliitto ry PL 7, 00561 Helsinki Puhelin: 050 524 7757 / Kari Ylihärsilä info@kalakauppiasliitto.fi kari.yliharsila@kalakauppiasliitto.fi calle.spring@ayriaistukku.fi   Lisätietoa  antaa liiton puheenjohtaja, Calle Spring, puh: 040 729 3536

Lihapullakone lykkää kalapihvejä

Huh 5, 2016 |

Lähde: Rannikkoseutu, Toimittaja, Susanne Hiltunen Tuire Merilahti lastaa herkullisia kalapihvejä koneesta uuninpellille. Kalaliike S. Wallinin valmistaa pihvejä kolmen työntekijän voimin vuokratiloissa Raisiossa. -Valmiit kalapihvit matkaavat täältä eteenpäin pakasteina, Hannu Lahtonen (vas.) ja Jaakko Manelius esittelevät. Kalapihvit edustavat tuotekehityksen päätä hankkeessa, jossa hyödynnetään särkikaloja. – Ostin koneen kalapihvien valmistusta varten aanelosen kokoisen, italiankielisen esitteen perusteella. Kun […more]